“Nii nad lasidki Ministeeriumi kantsleri lahti,” ütleb Noor Menetleja Juhataja tuppa astudes ja istub tugitooli, kus tavaliselt vedeleb morni näoga Jurist, kuid too on parajasti kusagile kadunud.
Juhataja, kes on viimased kümme minutit lakke põrnitsenud, rebib vaevaga oma pilgu eemale.
“Jep,” kinnitab ta. “Just tuli kõigile Asutustele ametlik teade, et selle asjaga on nüüd krõõska ja valitsus kinnitas kantsleri vallandamise.”
“Kõigi nende uute asjade valguses – mis sa arvad, mis meist saab?” küsib Noor Menetleja.
“Mida sa täpselt mõtled?” küsib Juhataja.
“Noh, nagu et ee… meil on nüüd kantsler, kes puhus vilet, ning peaminister isiklikult laskis ta lahti,” ütleb Noor Menetleja. “Et nagu… meie ministrid tahavad otse sekkuda Asutuste igapäevaellu, et hakata suunama tegevusi, mida me igapäevaselt teeme. Vaatan, kuidas üha enam poliitikud jauravad süvariigist ja muudest rumalustest. Ja mmm.. sinu raamat ka nüüd veel, et kui muidu te Juristiga stressate Steven Seagali patsiga poiste pärast, aga nüüd äkki maandub meile siia minister otse ja hakkab päid veeretama, ning ei päästa meid peaministergi.”
Juhataja ohkab.
“Eks ta natuke nadi värk ole jah,” konstateerib ta, “ja üsna jabur ka. Mul on tunne, et Ministeeriumis läks kõik segamini ja keegi enam ei saanud aru, et mis toimub, kõik normaalsed reeglid aeti lootusetult sassi. Minister kangutas kantslerit ja sama hooga alustas struktuurireformi asekantsleri kangutamiseks, kantsler raporteeris Steven Seagali patsiga poistele ja ajakirjandusele, Steven Seagali patsiga poisid uurisid ministrit ja tema nõunikku, ministri nõunik ajas üldse mingeid omi asju. Kuskil selle keskel inimesed koolesid listeeria kätte ka, aga kellelgi polnud aega ega tähelepanu sellega tegeleda. Tundus, nagu oleks kogu ministeerium mu raamatut lugenud ja otsustanud sealt kohe erinevaid asju praktikas proovida, aga lootusetult selle asja ära vussinud. Jurist enne käis siit läbi ja ütles, et tema kontakt Ministeeriumis oli öelnud, et asi polnud isegi siis nii hull, kui eelmine minister terve õigusosakonna AK kaamerate ees läbi sõimas. Keegi ei saanud enam aru, kes keda parajasti kangutas ja rappis, aga paha lõhna oli kõik kohad täis ja korruptsiooni tajumise indeks riigis tõusis kõvasti.”
“Oi jah,” ütleb Noor Menetleja. “Ma vaatasin ka seda tantsu ja tralli ja mõtlesin, et kes sellest kõigest küll ometi võidab? Et noh, lõpptulemusena läks minister, poliitikute reitingud kukuvad, et eee… kelle huvides see siis lõpuks oli?”
“Üldiselt meie huvides loomulikult,” täheldab Juhataja.
Noor Menetleja vaatab juhatajale arusaamatult otsa.
“Ee, mida?” küsib ta lõpuks.
“Muidugi on see meie huvides,” kordab Juhataja. “Sa kindlasti ei pannud tähele, et sel ajal, kui aktiivselt Ministri ja kantsleri ümber sõjakirvestega vehiti, käisid läbi mitmed märkimisväärsed teemad veel, aga keegi ei pööranud nendele tähelepanu. See oli sellise kaaluga teema, et kõik Asutused lükkasid oma lauad puhtaks ja klattisid ära skandaalid, mis nende riiulitel juba kuid tolmu olid kogunud. Vaikselt saadeti välja pressiteated, kuidas mingitel suurtel jamadel on mõistlik menetlusaeg möödunud, või kirjutati korstnasse mingid toetused ja nii edasi. Kommunikatsiooniinimesed üle kogu avaliku sektori särasid rõõmust nagu oleks jõulud kuu aega varem saabunud.
Meil endal oli ka üks pikemat aega seisnud käkk laual, andsime mõni aeg tagasi kogemata mitusada tuhat eurot parajasti likvideerimisel olevale MTÜle, ja see likvideeriti koos meie toetusega ära nii osavalt, et enam ei saanud sealt midagi kätte. Lasime vaikselt pressika välja, aga ajakirjanikud ei viitsinud seda isegi läbi lugeda, tegid ainult järgmise intervjuu Ministeeriumi meeltheitvate ametnikega.”
Noor Menetleja põrnitseb lakke.
“Oot, aga sa ütlesid, et see on üldiselt meie huvides - et siis midagi on siin ikka pekkis?” küsib ta lõpuks.
“Nojah,” ütleb Juhataja, “probleem võib muidugi olla, et tekkinud soodsat situatsiooni ei kasuta oma huvides ära mitte ainult meie, vaid ka Superministeerium ja muud asjaomased instantsid võivad juhusest kinni haarata ja lasta näiteks välja mõned regulatsioonid, mis põhjustaks muidu ametnike mässu. Olukorras, kus kõik ametnikud kantsleri ümber toimuvat tralli huviga jälgivad ja mõned ka oma koha pärast värisevad, võib selline asi vaikselt radari alt läbi lipsata ilma, et me seda tähele paneks.”
Noor Menetleja ohkab.
“Aga ikkagi, kas see on tegelikult ikkagi seaduslik, see, mis praegu toimub?” küsib ta. “Ja veelgi enam – kas see on algus sellele, et edaspidi hakatakse meil ametnikke määrama poliitiliselt?”
Juhataja naeratab.
“Ütle, kas sa tead meie asutuses ühtegi inimest, kes oleks poliitiliselt aktiivne, mõne erakonna liige või määratud meie Asutusse poliitiliselt?”
Noor Menetleja kortsutab kulmu.
“Mmmm, ei tule nagu ette,” ütleb ta.
“No ma võin öelda, et siin pole ühtegi sellist inimest ja ma siiralt kahtlen, et mujalgi neid väga on,” ütleb Juhataja. “Kas sa oskad arvata miks?”
“Sest senini pole poliitiliste jõudude poolt proovitud ametnikkonda politiseerida?” pakub Noor Menetleja välja.
Juhataja raputab pead.
“Ei, mitte et poleks tehtud katseid, aga tegelikult on asi palju lihtsam. Ütle mulle, kas sa kujutad ette, et mõni poliitiline tegelane tahaks teha meil siin riigihankeid? Planeerida eelarveid ja kirjutada programme? Vastata kõrgemal asuvate ametnike, või veel hullem, poliitikute, jaburatele päringutele? Maadelda sihtgruppidega, et millised indikaatorid täpselt reaalsust peaks kajastama? Tegeleda tuimalt riiklikesse andmebaasidesse täiesti kasutute andmete sisestamisega? Iga poliitilisest klikist määratud kodanik vaataks natuke aega hämmeldunult ringi ja koliks siis tagasi mõnda noortekogu juhtima või protestimeeleavaldusi korraldama, kuna see on märkimisväärselt lõbusam kui selgitada Kontrollivale Asutusele, miks ta koosoleku kohvipausi jaoks küpsiseid ostes rikkus riigihanke paragrahvi kolm.”
Noor Menetleja põrnitseb natuke enda ette.
“Okei, vahest siis ei suudeta meid politiseerida, aga ikkagi, kas see on legaalne, kuidas kantslerit vallandati?” küsib ta.
Juhataja kehitab õlgu.
“Ma kahjuks ei ole juriidilistes asjades piisavalt pädev, nii et lähme äkki küsime Juristi käest?” pakub ta välja.
Mõni minut hiljem Juristi kabinetti saabudes leiavad Juhataja ja Noor Menetleja eest trööstitu vaatepildi, kus kesksel kohal on Jurist, vedeledes rõõtsakil narmendavas kontoritoolis, põrnitsedes klaasistunud pilguga oma käes olevat paberit. Tema ees laual on plasttops, mis on pooleldi täis kuldset vedelikku.
“Kuule,” ütleb Noor Menetleja, “me arutasime seda Ministeeriumi kantsleri kangutamise teemat Juhatajaga ja mul oli küsimus, et kas see on päris legaalne, mis toimub? Kui kantsler oma vallandamise vaidlustab, kas ta siis võidaks? Ning mis sa arvad, mis meie Asutuses nüüd toimuma hakkab sellega seoses?”
“Kantšhleriga?” pomiseb Jurist. “Aaa, šhellega, ma ei šhaa…. Ähh, pohhui, vahetame nõukogu ašheesimehe ära ja pidu kätkub… jätkub.”
Ta sirutab käe välja topsi järele ja rüüpab sealt mehiselt.
“Kantšhler läheb tippasjjarjur…. jurite valikukomisjoni ja eks ta leiab omale sirge seljaga uue töö, pole veel ükshkhi kantsler töötuks jäänud.”
“Noor Menetleja on veidi nagu mures, et varsti hakatakse meid kõigepealt suukorvistama ja siis lahti laskma,” ütleb Juhataja.
“Siin majas lastakse siis kõik… töötajadvahti… lahti, kui šhee on juriidilišhelt korrektne” lällutab Jurist ja tõstab esimest korda pilgu paberilehelt, mis ta käsi tundub kõrvetavat. “Ma näen, et šhee meie kantšhleri asi on sulle šhüdamesse läinud, aga ma ei muretšheks. Mis puudutab võitmišht, siis kantsler ei teadnud, vähemalt minu tagasihoidliku teadmise kohasel et … hähähähähäää… ministri erakonnakaaslase ülemkohtu lahendis on kirjašh, et ametkondlikule mõttevahetusele ja ma oletan, et sellest lähtuvalt ka šhüdametunnistušhele, ei, kirjavahetusele, rakendub GDPR ja šhõnumisaladuse kaitse põhimõte. Ülemkohus ütles, et noh, GDPRi riivata häda korral võib, aga ainult ametkondlikes huvides, mis sissäääh… “ Jurist teeb pausi, tõmbab hinge ja tühjendab topsi, “tähendab seda, et prokuratuuri anomööbkaevuse võib esitada, aga mingitele ajakirjanikenikele košhmosesse paugutada on ikkagi keevatud… Kui ta tahab, ja tegelikult ta peakšhki, stiili mõttes vaidlustama, et teda oleks pidanud vallandama usalduse kaotuse ja kriminaalkuriteo toimepanemise eest, mitte koostöö mittelaabumiseagalä… ääh maijaksa seekõikonniimasendav!”
Ja kõike näinud ja kõike läbi elanud Jurist paneb käest paberi, lükkab selle Juhataja poole, variseb oma tooli apaatseks inimkoguks ja jääb klaasistunud pilguga põrandat põrnitsema.
Juhataja napsab paberi laualt, laseb sellest silmadega üle ning vajub näost ära.
“Mis ajast alates?” küsib ta üksnes.
“Šheaduse jõustumišhe hetkest,” pomiseb Jurist vastu.
Noor Menetleja vaatab kahele avaliku teenistuse armistunud veteranile otsa.
“Mis?” küsib ta lõpuks.
“Paistab, et kantsleri vallandamise tuimestava mõju ajal saabus meile Superministeeriumist uus juhend riigihankeseaduse paragrahvide tõlgenduse kohta. Selle kohaselt on täiendatud riigihangete minikonkursside menetlusreeglite tõlgendust ja nende rikkumise eest on ette nähtud abikõlbmatus 100 protsenti,” ütleb Juhataja masendunult.
“Mmm, mida see meie jaoks tähendab?” küsib Noor Menetleja. Jurist põrnitseb endiselt põrandat.
“Noh mõni aeg tagasi, kui me siin mõttetute väikeostude, näiteks Brüsseli lennupiletite ostmiseks reisibüroodega minikonkursse tegime, siis me võtsime riigihankeseaduse minikonkursside miinimumnõuded ja panime oma assistentide jaoks süsteemi metsikult kohmakalt ja aeglaselt, aga siiski enam-vähem tööle," selgitab Juhataja. "Ehk siis me teostasime firma taustakontrolli suure hanke läbiviimise ajal ära ja kui sel hetkel polnud neid kuriteos süüdi mõistetud, sõlmisime nendega lepingu. Ja, noh, muidugi mitte ainult meie, vaid kogu avalik sektor kes veel palehigis püüab meeleheitlikult seda seadust täpselt täita. Näiliselt olid kõik rõõmsad – meie täitsime seadust, pakkujad kinnitasid iga ostu korral mokaotsast meile, et neid jätkuvalt veel istuma pandud ei ole, järelevalve kontrollis või mis iganes nad seal teevad ja üldiselt rahad jooksid ja tegevused toimusid.
Nüüd aga selles tõlgenduses, mis nüüd just tuli, on teade, et iga minikonkursi korral tuleb suvalise sajaeurose Brüsseli lennupileti tellimisel uuesti eraldi üle kontrollida, kas pakkuja firma endiselt vastab kehtestatud tingimustele. Ehk siis et ega näiteks reisibüroos töötavad ja meile Brüsseli lennupileteid otsivad paadunud retsid rahvusvaheliste sanktsioonide nimekirjas ei ole või et ega neil juhtkonda mõnda inimkaubitsemises või alaealise kupeldamises süüdi mõistetud roimarit ei ole tekkinud,” ohkab Juhataja. “Seeläbi kasvab kõigis riigiasutustes veelgi iga tibatillukese asja ostmise aeg nii et eee… Brüsseli lennupiletite ostmine võtab siis vähemalt midagi mmm.. 10 päeva aega? Kõigepealt menetlus ja siis lisaks seaduses ette nähtud nädal vaidlustamise ooteaega. Ja kui seda ei tee, siis on abikõlbmatus sada protsenti teenuse maksumusest.”
“Pluss krimasi” lällutab Jurist abivalmilt, pilku põrandalt tõstmata.
Juhataja astub nurgas oleva raudkapi poole ja võtab sealt pooliku pudeli kuldse vedelikuga.
“Kus sul topsid on?” küsib ta.
“Otshash,” ütleb Jurist masendunult, “topsid on defineeritud bürootarveteks ja Asutustevaheline bürootarvete hange išhtub juba kaheksandat kuud vaidekomisjonis. Ahjaa, šha unustasid lõppu lišhatud optimistliku sõnumi ära.”
Juhataja laseb silmadega uuesti üle paberi.
“Siia on jah lisatud, et nad saavad aru küll, et see süsteem on seaduse täitjatele, ehk siis meile, mõnevõrra ebamugav, aga neil on kavas selle muutmisettepanekud parlamendile esitada.”
“Okei, siis pole ju väga hull,” ütleb Noor Menetleja. “Kas on ka öeldud, et millal see võiks olla?”
“Eeldatav jõustumise aeg aasta 2021 suvi, seaduseelnõu menetluseks planeeritud aeg kaks aastat,” loeb Juhataja.
“Kaks aastat?” oigab Noor Menetleja vaikselt. “Alkoholiaktsiisi muutmine tehti ju ära kahe kuuga!”
Kuna vastuseid ei ole kellelgi, langeb tuppa sügav vaikus.
Lõpuks rebib Jurist ennast ängistavast transist välja.
“Et šhiis… mis teema teil selle kantsleriga oli?” küsib ta.
Noor Menetleja üksnes rehmab jõuetult käega, lahkub ja naaseb minuti pärast, kaasas kolm tühja kohvitassi. Juhataja keerab pudelilt korgi maha.
Sellega lõppesid selles Asutuses arutelud kantsleri vabastamise üle.
Kommentaarid
Postita kommentaar