Otse põhisisu juurde

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele. 

‘Jah, tere?’ küsib Juhataja.

Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’

Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele.

‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korraks.  Leppisime siis kokku, et ta tuleb kuuks ajaks meile praktikale aga eee… ma unustasin selle ära ja mmmm… ma tegelikult olen alates tänasest kuu aega puhkusel. Et ee… saad äkki tegeleda temaga ah? Pane ta kohvi keetma või mingeid üritusi korraldama või mingeid kommunikatsiooniartikleid kirjutama või midagi, ma ei tea. Näita talle kuidas avalik sektor toimib ühesõnaga, õpeta teda välja, äkki saame ta kunagi endale tööle meelitada kui ta nii hea on nagu ülikool räägib?’

‘Selge,’ noogutab Juhataja ja läheb praktikandi juurde tagasi. Ta leiab kusagilt kapist praktikandile töövahendiks  iidse maha kantud sülearvuti, mis vahepeal ajab suitsu välja ning vahepeal krigiseb koleda häälega nagu rikkis elektrisaag. Istekoht praktikandile leitakse kontori nurgas logu laua taga, mida hellitavalt nimetatakse ‘kaugtöö-inimeste-lauaks’ ning kuhu üldiselt kuhjatakse dokumente, mis on liiga olulised et neid ära visata aga liiga väheolulised et nendega tegeleda.

‘Niisiis,’ alustab Juhataja, kuna meil on tulemas üritus koostööpartneritele, siis mul kulub siin natuke abi ära. Üritusele on tulemas meil kusagil viiskümmend inimest ja meil oleks vaja broneerida ruum ja toitlustus. Koostööpartnerid on meil üle maailma, igasugused juhid, nõukogude liikmed ja muud, et ruum peab olema hea ja toit hea ja kuna me rahastame seda üritust struktuurifondidest, siis kõik peab olema tehtud ettenähtud reeglite kohaselt.’

‘Oi, suurepärane,’ rõõmustab Särasilmne Praktikant, ‘ma selliseid asju olen korraldanud küll, ma tean Tallinnas isegi suurepärast kohta, seal on jube äge, selline mõnus klaasseintega ruum, ühelt poolt on vaade merele, teiselt poolt vanalinnale. Toitlustus on seal ka fantastiline, neil on üks Eesti parimatest kokkadest seal palgal ja ma arvan et seal saaks tehtud jube hea ürituse.’

‘Just,’ noogutab Juhataja, ‘ aga meil on kahjuks sõlmitud selliste ruumide jaoks raamhange, nii et me saame valida ainult hankepartnerite seast, mitte kohti, mida me vahest tahaksime.’

‘Ahsoo,’ ütleb Särasilmne Praktikant, ‘nojah. Et siis valime välja raamhanke partnerite seast koha, kus me tahame üritust teha, ja siis küsime neilt pakkumise?’

‘Näkää,’ raputab Juhataja pead. ‘Me küsime kõigilt partneritelt, et nad esitaks meile pakkumise ja siis me valime sealt odavaima.’

‘Ahsoo,’ ütleb Särasilmne Praktikant, ’ja palju meil neid raamhanke partnereid on?’

‘Kakskümmend kolm,’ ütleb Juhataja.

‘Mida perset?’ purtsatab Särasilmne Praktikant. ‘Ma pean küsima kakskümmend kolm pakkumist?’

‘Jah, absoluutselt,’ noogutab Juhataja. ‘Küsi kakskümmend kolm pakkumist ruumi ja toitlustuse pakkumiseks. Arvesta, et kõiki pakkumisi sa ei saa, kuna osadel pakkujatel on meist nii siiber, et nad ei vasta meile üldse või vastavad viisakate repliikidega, mille taga on aimata roppuseid. Kõik pakkumised salvesta ja laadi üles meie dokumendihaldussüsteemi. Siis pane pakkumiste info kokku hinnavõrdlustabelisse, too välja, kas pakkumine vastab esitatud tingimustele ja mida pakutakse kohvipausideks ja mida lõunaks. Oluline on, et toodaks pakutavad toidud välja grammi täpsusega - ükskord kui tegime samalaadset üritust, siis gestaapo… eee, vabandust, Kontrolliv Asutus - nemad on need, kes kontrollivad iga meie kuludokumenti - võttis meid vahele sellega, et kõik muu oli võrdne, aga üks teine pakkuja pakkus sama raha eest kolm grammi suuremaid küpsiseid. Kontrolliv Asutus siis ütles, et me pole valinud parimat pakkumist ja saime kakskümmend viis protsenti abikõlbmatust sisse nii mis vuhises. Ehk siis kui sa oled pakkumised saanud, siis ma paluks lüüa sul need numbrid excelisse, et mitu grammi puuvilja, mitu grammi küpsiseid, kui palju liha ja kui palju kohvi pakkumises sisaldub inimese kohta. Sealt siis arvuta välja parim pakkumine ja suuna meie dokumendihaldussüsteemis endale kinnitamiseks, Noorele Menetlejale kooskõlastamiseks, minule kinnitamiseks ja Suurele Ülemusele… ah, raisk, ta ju puhkab, eee, no vahet pole, lihtsalt mulle kinnitamiseks. Ja ole palun hästi hoolikas, avalikus sektoris peab olema täpne, peab tegema täpselt nii, nagu on reeglites sätestatud ja ülemuste poolt kinnitatud.’

‘Ja me peame valima odavaima pakkumise? Kuidas see läheb kokku sellega, et sa tahad ühtlasi parimat kohta ürituseks?’ küsib Särasilmne Praktikant.

‘Riigi loogika on, et kõige odavam pakkumine ühtlasi ongi parim koht ürituse korraldamiseks,’ tähendab Juhataja.

Särasilmne Praktikant ohkab ja asub tööle ning Juhataja teeb edasi oma asju.

Paar päeva hiljem tuleb Särasilmne Praktikant, kelle sära on natuke tuhmunud, Juhataja juurde ja paneb gigantse tabeli tema ette lauale.

‘Niisiis,’ ütleb ta, ’küsisin kõik pakkumised ära nagu nõutud ja panin siia tabelisse. See tabel sai õudne pudru ja kapsad - kuigi ükski pakkuja tegelikult ei paku ei putru ega kapsaid, haha - ühesõnaga, ma tean seda kohta mis tegi odavaima pakkumise, osalesin seal kunagi üritusel - see koosolekuruum oli külm nagu hundilaut kuna konditsioneer oli tuksis ja pakutud toit natuke hallitas. Ehk siis kui võimalik, siis ma võtaks natuke kallima koha.’

Juhataja põrnitseb pikalt tabelit, mis on tihedalt täis kirjutatud hindu ja toidukoguseid.

‘No põhimõtteliselt siin odavuselt teises pakkumises on sees eelroog, kaksümmend kaks grammi heeringat koos saja grammi kartuli ning kolmekümne grammi koorekastmega, samas kui odavaimal pakkumisel eelrooga pole. Kui see ära kärpida, siis põhimõtteliselt oleks võimalik nemad võitjaks kuulutada,’ ütleb ta lõpuks.

‘Mhm,’ nõustub Mitte-Enam-Nii-Särasilmne Praktikant, ‘et siis kärbime midagi?’

‘Jah,’ noogutab Juhataja, ‘kärbime heeringa ära.’

‘Okei, ‘ ütleb Mitte-Enam-Nii-Särasilmne Praktikant, ‘kirjutan neile.’

Mõni päev hiljem astub Jurist Juhataja tuppa sisse.

‘Kuulsin et sul on siin üks uus praktikant kellele sa näitad, kuidas avalik sektor toimib?’ küsib ta.

‘Enam mitte,’ kehitab Juhataja õlgu.

‘Soh, mis juhtus?’

‘Noh, panin ta oma koostööpartneritega üritust tegema, võttis siin pakkumisi meil paar päeva ja pani neid hinnavõrdlustabelisse. Meil oli vaja natuke pakkumisi muuta, et paremuselt teine pakkumine võidaks, seal oli mingi heeringaga eelroas asi. Ma ütlesin et kärbitagu heeringas ära, et nagu eelrooga me ei võta. Praktikant siis kirjutaski korraldajatele et kärbime heeringa ära, korraldajad vastasid et okei. Läksime siis kenasti üritusele kohale ja halleluuja, lõunapausil kanti eelroaks lauale taldrik kartuli ja koorekastmega. Välismaised koostööpartnerid närisid kartulit ja mõtlesid, et mis kurat see veel on. Eestlastest koostööpartnerid küsisid et tavaliselt sellises toidus on heeringas ka, et mis kurat see veel on. Mina mõtlesin et eelrooga ei pidanud ju olema ja küsisin praktikandi käest et mis kurat see on. Praktikant läks küsis korraldajate käest et mis kurat see on, heeringat ju ei pidanud olema. Korraldajad ütlesid, et just nii, heeringat me ei pannudki, ise ju nii tahtsite. Praktikant küsis minult et kas sellest tuleb jama. Ma ütlesin et ilmselt jah, kuna Kontrolliv Asutus nüüd arvutab toidugrammid kokku ning koos koorekastme ja kartulitega pole enam tegemist parima pakkumisega, mis tähendab meile hankereeglite rikkumist ja kakskümmend viis protsenti abikõlbmatust. Praktikant siis hakkas nutma ja ütles, et mina ja Kontrolliv Asutus ja kogu avalik sektor võiksime sügavale perse minna ning et tema läheb IT-d õppima. Siis ta jooksis välja ja rohkem ma pole teda näinud.’

Tuppa langeb sügav vaikus.

‘Kuule, aga ta ju tahtiski ju teada, mida me siin avalikus sektoris teeme?’ küsib Jurist viimaks.

Juhataja noogutab.

‘Noh, mulle tundub, et see eesmärk sai tal kuhjaga täidetud,’ kehitab Jurist emotsioonitult õlgu.

Kommentaarid

  1. Keskonnamõju hindajat peab riigiettevõte valima samal meetodil. Ei täpsusta, milline riigiettevõte

    VastaKustuta
  2. Kas saate mulle kirjutada, soovin avaldada seda lugu oma raamatus ja soovin teie luba selles osas. Palun kirjutade mulle tarvo.tobbi@gmail.com, et sellest lähemalt rääkida.

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha.  ‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba. Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti. ‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima