Otse põhisisu juurde

Kuidas kirjutatakse riiklikult olulisi prognoose

'Ning tänasel koosoleku lõpuks tahaksin ma eraldi tänada veel Juhatajat,' kõmistab Suur Ülemus üle koosolekulaua.

Nihelemine laua ümber peatub äkitselt. Inimesed vaatavad üksteisele otsa. Mitte kunagi ei juhtu, et Suur Ülemus kedagi isiklikult tänaks. Siin on nüüd mingi jama. Kas valmistutakse Juhatjat vallandama? Või hoopis on Juhataja käinud Suure Ülemuse juures kellegi peale kaebamas?

Kõigi pilgud pöörduvad Juhataja poole, kes vajub kahtlustavate pilkude koorma all kössi.

'Jah, just,' ütleb Suur Ülemus, 'ma just tulin Asutuse nõukogu koosolekult, kus avaldati tänu, et Juhataja vastutusvalkond on täitnud aasta alguses prognoositud indikaatorid sajaprotsendiliselt ja veelgi enam - ülitäpselt. Nad ütlesid, et see on uskumatu - et aasta alguses on prognoositud, et meie poolt sihtgrupile korraldatavatel koolitustel osaleb 883 inimest, ning tegelikult osales 884. See on hämmastav täpsus, ning nõukogu on rahul. Seetõttu annan ma edasi ka oma tänu.'

Juhataja ajab selja väheke rohkem sirgu ning noogutab tagasihoidlikult. Teiste inimeste pilkudes kajastub kahtlustus ja kadedus - kadedus, et Juhataja on mingi trikiga oma numbrid täppi pannud ja kahtlustus, et ilmselt on ta õige tulemuse saamiseks numbreid masseerinud ja neid vastavalt siis kas suuremaks või väiksemaks valetanud, mis, tõele au andes, ei pruugi olla sugugi alusetu kahtlustus. 

Koolituste statistika Juhataja osakonnas on gigantne exceli tabel millest ei saa mitte keegi mida kuraditki aru, kuna sinna on kogutud koolitavate andmeid viimased viisteist aastat. Selle käigus on muutunud definitsioonid, klassifikaatorid, koolituste sisu ning pealkirjad, seda on täitnud vähemalt viiskümmend erinevat inimest erinevatel aegadel ja neil igaühel on olnud erinev visioon, mida täpselt veergudesse kirjutada. See ühtlasi tähendab, et igasugused numbrid, mis tabelist tulevad, on kahtlased, kuna kontrollida neid keegi ei saa ega oska, kuna alustabel on juba aastaid tagasi lootusetult vussi keeratud. Parandada seda enam ka ei saa, kuna see võtaks metsiku aja ning tagantjärele tekitaks olukorra, kus aruannetes raporteeritud numbrid ning tegelikult tabelis olevad numbrid on kaugelt erinevad. Seetõttu on karm keeld, et ainuke, kes sealt tabelist kunagi mingeid numbreid välja võtab, on Juhataja, et tagada järjepidevus vähemalt valetamiseski.

'Ning ühtlasi tuletan teile kõigile meelde, et ootan teie osakondadest järgmise aasta indikaatori täitmise prognoose homme õhtuks,' jätkab Suur Ülemus. 'Samuti, kuna ministeerium soovib teha pikemaajalisi strateegilisi plaane, on nad öelnud, et soovivad meilt ka pikemaajalisi prognoose. Sellest lähtuvalt palun teil esitada prognoosid ja indikaatorite täitmise numbrid mitte ainult 2019 aastaks, vaid ühtlasi ka 2020, 2021, 2022 ja 2023. aastaks. Ma arvan et ma ei pea rõhutama, et teie prognoosid on aluseks potentsiaalsetele eelarveraldistele ning kuna meie tegevus on riiklikult olulised, siis sellest sõltub meie majanduskasv ja edasine heaolu.'

Laua ümber vallandub vaevumärgatv kollektiivne oie ja silmapööritus. Kõik teavad suurepäraselt, et prognooside, mis on tehtud kauemaks kui pool aastat, sisuline väärtus on võrdne mädanenud kapsaga - teoreetiliselt kõlbab küll süüa, aga suurt kasu loota ei ole ja söömisel võib järgneda oluline terviserike. Samas, mingitel arusaamatutel põhjustel, jätkatakse jaburate prognooside küsimist ja selle põhjal riiklike otsuste tegemist, kuigi kõik numbrid on ametkondade poolt kõhutunde põhjal ära timmitud. Peamisteks motivaatoriteks seejuures ametnike puhul on, et saaks järjekordse lolluse kaelast ära lootuses, et kui indikaatorite täitmine liiga palju küsimusi hakkab tekitama, siis nad on juba lahkunud mõnda teise asutusse ja vassivad seal kokku uusi numbreid, nii et ebamugavatele küsimustele peab vastama keegi teine õnnetu hing kes oma õnnetuseks pahaaimamatult nende poolt vabastatud kohale on kandideerinud.

'Räägi välja, mis su saladus on?' küsib Jurist koosolekuruumist lahkudes.

'Suurepärased prognoosimisoskused,' kehitab Juhataja õlgu. Jurist põrnitseb teda natuke, pomiseb siis midagi arusaamatut äraneetud kommunistidest ning kõnnib minema. Juhataja sulgeb ennast oma kabinetti, nõjatub mugavalt oma ebamugavasse tooli ja suunab pilgu lakke.

'Niisiis,' mõtleb ta, 'käesoleval aastal osales 884 inimest koolitusel, järelikult peab olema järgmisel aastal natuke rohkem. Mitte palju, aga natuke. Eelarvet küll ei eraldata rohkem, kuid info levib, niisiis, uhh...' 

Väljas tuul sikutab akna taga puuoksi ja õhtupäikese varjud mängivad Juhatja kabineti valgeksvõõbatud laes. Need keerlevad ja keerlevad ja peaaegu moodustavad midagi numbritesarnast ja Juhataja põrnitseb äraolevalt varjudemängu, kuni lõpuks ta teab.

'907 inimest, just,' pomiseb ta ja paneb numbri kirja. 'Just niipalju neid osalebki. Ja ülejärgmisel aastal peab olema taaskord natuke suurem number, mitte palju, aga natuke. Paneks 5 protsenti suurem, aga see oleks liiga palju. Kindlasti ei või see olla täisarv, keegi loll, aga usin ametnik ministeeriumis pärast hammustab läbi, et ma lihtsalt korrutan suvalise numbri ümmarguse numbriga, ja kellel seda jama veel vaja on siis. Järelikult peab olema täiesti suvaline protsent - näiteks 2,49 protsenti, jah, see on hea number. Ja kujutame ette, et äkki siis sealt edasi heade tulemuste eest suurendatakse eelarvet mõni protsent, nii et korrutame siis sealt edasi järgmiseks aastaks näiteks, uhh, 4,55 protsendiga, täpselt. Ning kuna see indikaator jääb siis ilmselt täitmata, siis sealt edasi eelarvet vähendatakse, nii et siis kasvab osalejate protsent ainult 1,22 protsenti. Ja siis viimaseks, 2023 aastaks, ooo, siis on kindlasti midagi muutunud, ma küll ei tea mis, aga ütleme et midagi muutub ja maagiliselt põrutavad osalejate arvud tervelt 5,42-protsendise kasvu juurde. Jah, just nii, see tundub õige.'

Juhataja avab arvuti ning täidab ettenähtud dokumendis ära lahtrid prognoositavate numbritega, salvestab ja suleb faili, olles rahul, et on andnud omapoolse panuse Eesti riigi tuleviku planeerimisse. 

Kommentaarid

  1. O'Brieni printsiip: Revidendid lükkavad alati tagasi kuluarve, mille lõppsumma jagub täpselt viie või kümnega. (Murphy seaduste täielik kogu. ERSEN 1999 lk. 101)

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korr

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha.  ‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba. Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti. ‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima