Otse põhisisu juurde

Kuidas kohtutakse sihtgrupiga

‘Tere, ma olen siin uus,’ astub Sõjaväeline Menetleja Juhataja uksest sisse ja paneb lauale mootorratturikiivri.

‘Tere tulemast,’ ütleb Juhataja ja surub mehel kätt. 

Sõjaväeline Menetleja on uus värvatu, kes on Asutusse tööle võetud, et ellu viia uut ülikoolide ja tööandjate koostööprojekti. Ta on pikk ja sirge mees, nägu nagu kivist tahutud, elukutseline sõjaväelane, kes on otsustanud teha karjääris kannapöörde ning militaarstruktuuridest tulla üle avalikku teenistusse.

‘Tore et sa meiega oled,’ täheldab Juhataja. ‘Koht, kuhu sind värvati, on üsna raske ja väljakutseid pakkuv, nii et ma usun, et sinu taust tuleb siin väga kasuks, mis su auaste oligi, major?’

‘Kapten,’ vastab Sõjaväeline Menetleja. ‘Jõudsin oma karjääris tasemele, kus pidin otsustama, kas jätkata karjääri sõjaväes ja minna Afghanistani missioonile, või proovida midagi muud. Ma siis mõtlesin, et proovin midagi muud.’

‘Jah, ja kindlasti on siin teistmoodi põnev, ei lõhke küll miinid ja keegi ei tulista sinu pihta, aga kuna sinu töökoht eeldab koostööpartneritega tihedat suhtlemist, siis kindlasti noad aeg-ajalt välguvad, haha,’ ütleb Juhataja.

‘Hahaha,’ nõustub Sõjaväeline Menetleja. ‘Ma olen aastaid koolitanud ajateenijaid ja töötanud staabis, ma usun, et saan hakkama ka teie koostööpartneritega.’

‘Siis on hea,’ noogutab Juhataja, ‘esimene üritus, mida sa peaksid läbi viima, on täpselt kolme nädala pärast. Meie meede on uus ning koostööpartneritel on selle suhtes väga kõrged ootused. Kardetavasti aga meie meede otseselt ei vasta nende ootustele, kuna meetme väljatöötamise aruteludel lubati Ministeeriumi poolt maad ja ilmad kokku, kuid lõpuks, kui kõigi huvigruppide mõtted said kombineeritud struktuurifondide reeglitega, tuli välja, et meede ei täida kusagilt otsast algselt seatud eesmärke. Lisaks lõppes seal just hiljuti esimene projektide taotlusvoor, kuhu esitati päris palju taotlusi, kuid eksperdid hindasid kõik taotlused nõuetele mittevastavaks ja seetõttu see eeldab väga täpset ja delikaatset kommunikatsiooni, nii et hakkame õige seda ette valmistama?’

Ja Juhataja ning Sõjaväeline Menetleja istuvad maha ning hakkavad koos tööle.

Kolm nädalat ja üks päev hiljem astub Jurist Juhataja kabinetist läbi, kus viimane parajasti süngelt laual lebavat paberit põrnitseb.

‘Noh, kuidas sul meie sõjaväelasega läheb?’ pärib Jurist.

Vastuseks lükkab Juhataja üle laua paberi, mis kannab pealkirja ‘Lahkumisavaldus’ ja mis kannab Sõjaväelise Menetleja lennukat allkirja.

‘Soh, see läks sul veel kiiremini kui tavaliselt,’ täheldab Jurist. ‘Mis siis juhtus?’

‘Kultuurišokk,’ ohkab Juhataja. ‘Meil oli meie uue meetme infopäev, eks, see kuradi töötute nutika spetsialiseerumise ja keskkonnakaitse meede või mis iganes, seal oli esimene taotlusvoor, mis läks nii pekki, sest eksperdid hindasid kõik rahataotlused mitterahuldatavateks või reeglitele mittevastavateks. Noh, ma küll püüdsin teda kuidagi pehmelt ette valmistada, et kui meedet välja töötati, siis ootused aeti ettevalmistavatel koosolekutel hiigelsuureks, aga lõpuks allkirjastatud meede on traditsiooniline bürokraatlik surnud hobune, mis kombineerib ebarealistlikud eesmärgid puudulike ressursside ning täitmatute reeglitega, mistõttu taotlusvoorud on juba ette määratud läbi kukkuma ja et me peame seda koostööpartneritele kuidagi delikaatselt serveerima. Ma enda arust küll ütlesin, et meie kui ametnike ja elluviijate rolliks on leida kesktee ülevalt poolt tulevate reaalsusest irdunud rumaluste ja altpoolt tulevate ebarealistlike ootuste vahel, aga ta nagu ei saanud sellest väga hästi aru vist, ütles, et meie ülesanne on rääkida asjadest nii nagu need on, et kõik on täiskasvanud inimesed ja saavad ju aru, kui nendega ausalt rääkida. 

Ma pisut nagu aimasin halba ja ütlesin, et see ei pruugi alati nii olla, eriti praeguses olukorras, et meil oleks mõistlik teha üritus lühidalt ning öelda võimalikult vähe, ajada mingit häma, rääkida tehnilistest takistustest, kuidas me töötame igapäevaselt meetme parendamise nimel, kuidas ka meie hinnangul on toetuse andmise tingimused ebamõistlikult sõnastatud, kuidas me analüüsime olukorda ja valmistame ette muutmisettepanekuid, et võita aega, kuni saame selle nurisünnitise mõnele teisele asutusele üle tõsta ja Sõjaväelisele Menetlejale mingid mõistlikumad tööülesanded leida. Ütlesin ka, et põhimõtteliselt ma muidugi olen nõus et inimestega tuleb rääkida, aga ütlesin ka, et tegemist pole tavaliste inimestega vaid tüüpidega, kes on igapäevaselt vastamisi avaliku sektori põhiprintsiipide, teavitusnõuete ja kõige muu jogaga ja nad on sellest kõigest frusteerunud ja raevus, ehk siis nad pole enam inimesed vaid sihtgrupp. Tema aga vaidles vastu, et nii ei saa, et inimestega tuleb rääkida ja toetuse andmise tingimustes on väljendatud seadusandja tahe ja kui asjad on ebaselged, siis tuleb üritus teha kahepäevasena, käia partneritega saunas ja saunalaval asjad läbi rääkida ja järgmine päev panna üheskoos kokku tegevusplaan, kuidas edasi minna. Ma ütlesin, et nojah, kui sa siis nad täis joodad, siis võib vahest toimida, aga ta ütles, et ta on eluaegne karsklane ja tegelikult alkoholi üldse ei tarbi.  Ma ütlesin, et siis see pole hea idee, aga ta jäi endale kindlaks ja ütles, et see on tema puhul alati töötanud, et ta paneb esimese päeva lõpuks kõik koostööpartnerid rivisammu kõndima ja et ma oleks mureta ja ta lahendab asja ära.

‘Niisiis ta kuulutas välja kahepäevase ürituse, läks kohale ja rääkis asjadest nii, nagu need on.’

‘Jeesus Kristus,’ pomiseb Jurist.

‘Jah, ja siis loomulikult kõik raevusid ja küsisid, et mida perset, mis taotlusvooruga juhtus kes olid eksperdid ja miks asjad pole nii nagu poliitikud ja Ministeerium oli arutelude jooksul lubanud ja tahtsid arutada ja teada, et mis nüüd saab ning ründasid teda igalt poolt ja ta ei osanud hämada ka, ainult ütles, et asjad on nagu on ja midagi muuta ei saa kuna see on seadusandja tahe ja oligi pekkis, kogu see asi eskaleerus isiklikule tasandile. Õhtuks oli ta nii läbi rapitud - ütles, et inimeste ees olles tundis, kuidas külm higi mööda selga alla voolab - et ta mõtles, et jookseb juba enne õhtusööki kiiresti sauna. Ta oli end saunalaval kenasti sisse sättinud, kui eesruumi olid tulnud kõik koostööpartnerid sõjakoosolekut pidama. Õnneks teda leiliruumis ei oldud märgatud, aga sauna eesruumis oli põhiteemaks, et kuidas saab korraldada nii, et Sõjaväeline Menetleja lahti lastaks ning kuidas saaks meie Asutust kohtusse anda, tema aga istus laval ja kuulis kõike. Õhkkond oli olnud nii terav ja inimesed nii tigedad, et ta polnud julgenud leiliruumist välja tulla, kartis, et lintšitakse sealsamas ära. Niisiis redutas ta seal leiliruumis ja küpses vaikselt, surm silme ees, aga õnneks tuli õhtusöögi aeg peale ja kõik läksid ära sööma. Sõjaväeline Menetleja sai poolsurnult leiliruumist välja koperdada ning veetis siis pool tundi külma vee all jahtudes, läks sealt oma tuppa ja võttis minibaarist topeltkonjaki.

Ja noh, järgmine päev koostööpartnerid raevutsesid samamoodi edasi ja asjad läksid nii hulluks, et ta enam ei tahtnud mulle isegi rääkida mis seal juhtus ja õhtul ürituselt tulles tal veel käed värisesid kui ta selle avalduse mulle lauale pani ja ütles, et läheb tagasi sõjaväkke ja otse missioonile, et Afghanistanis on tema eeldatav eluiga ilmselt natuke pikem kui avalikus sektoris ja kui surm tuleb, siis vähemalt tabab see teda siis, kui tal on saapad jalas ja relv käes, mitte alasti saunalaval ennast sihtgrupi eest peites.’

Juhataja lõpetab ja suunab pilgu kaugustesse.

‘See, et keegi lahkub, kuna surm Afghanistanis tundub olevat eelistatum variant kui koostöö partneritega, on vist küll Asutuse jaoks esmakordne,’ sõnab ta lõpuks pärast pikka vaikust.

‘Lahingukogemusega mehed peaks ju teadma, et ülekaaluka vaenlase rünnaku all olles tuleb kontaktist koheselt eemalduda ning kaugtule varjus uutele positsioonidele taanduda,’ pomiseb Jurist poolkuuldavalt ning lahkub vaikselt kabinetist.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korr

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha.  ‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba. Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti. ‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima