Otse põhisisu juurde

Kuidas eelarvet aetakse lõhki

Kui Noor Menetleja Juhataja kabineti uksest sisse astub, on ta käes paar prinditud Exceli tabelit ning tema nägu on kriitvalge.

’Ma vist keerasin asja perse,’ ütleb ta vaikselt, ’ajasin finantslepingus eelarverea lõhki.’

Juhataja laseb vaikselt vilet. Finantsleping on Asutuse kõige olulisem finantsdokument, kuna seal on detailselt kirjas kõikide programmide ja tegevuste eelarved, mis on kokku lepitud Ministeeriumiga. Finantslepingu läbirääkimised kestavad üldjuhul kuid ning seal muutuste tegemine on sisuliselt võimatu. Samuti on võimatu, et mõne tegevuse eelarve läheks lõhki, kuna üksteist kuud järgitakse seda piinlikult täpselt ning siis detsembris minnakse metsikuks, et ülejäägid iga hinna eest huugama panna, kuna täitmata jäänud eelarverida tähendab, et järgmise aasta Finantslepingus seda rida vähendatakse.

’Mismoodi see nüüd juhtus?’ küsib Juhataja.

’See ülikoolide ja tööandjate koostööprojekt, eks,’ ütleb Noor Menetleja, ’finantseerisime seal projektides nii käesoleva aasta tegevusi kui eelmise omi. Paraku oli Sõjaväeline Menetleja enne töölt lahkumist teinud projekti taotluste eelarve arvestamiseks eraldi tabelid kus käesoleva aasta kulud olid ühes tabelis ning eelmise aasta kulud teises. Ta unustas seda mulle mainida ning ma ei saanud ka aru, nii et toetust välja makstes maksime välja maksimaalsed summad käesolevaks aastaks. Nüüd saime esimeste partnerite käest päringud, et tore, et käesolevaks aasta raha saime, aga kus on eelmise aasta raha? Vaatasin ning jah, oleme võtnud lepingulise kohustuse see raha välja maksta, kuid eelarve läheb umbes 80 000 euroga lõhki.’

’Kes need lepingud kinnitas?’ küsib Juhataja.

’Sina,’ ohkab Noor Menetleja.

Juhataja kammib mälus, kuid no ei mäleta. Sadade lepingute seas, mida ta iga kuu kinnitab, võisid need vabalt olla, ning kuna Juhatajal pole ammu enam aega iga lepingut üksipulgi kontrollida, võib ka olla täitsa tõsi, et ta on vigased lepingud kinnitanud. See aga tähendab, et kõigil lepingutel on tema allkiri ning ta on põhimõtteliselt omadega pekkis, kuna iga süüdlase otsing viiks otse temani.

Juhataja võtab Noore Menetleja käest paberid ning süveneb nendesse, samas kui too lahkub, et oma toas masenduda, kuid ka pärastkolmekordset kontrolli on tõsi, et kõiki summasid kokku arvestades on nad eelarvereaga sügaval miinuses ning ta näeb, kuidas karjääriseinad tema ümber kokku varisevad. Ta näeb vaid ühte väljapääsu. Viimast lootuskiirt.

Ja Juhataja tõstab telefonitoru ning valib numbri.

’Ministeeriumi Finantsosakond,’ ütleb hääl teiselt poolt.

’Juhataja siin,’ sõnab Juhataja, ’kuidas läheb?’

’Sitasti,’ vastab Ministeeriumi Finantsosakond, ’aga saan aru, et sul läheb veel sitemini, kui sa juba helistad.’

’Mul on finantslepingu eelarverida lõhki,’ ütleb Juhataja.

’Eelarveread ei tohi lõhki minna,’ teatab Ministeeriumi Finantsosakond.

’Ma tean, me tegime arvutusvea,’ ütleb Juhataja.

’Siis on halvasti,’ annab Ministeeriumi Finantsosakond Juhataja murele omapoolse hinnangu.

’Kas seda kuidagi katta saab?’ küsib Juhataja.

’Ainult oma ressurssidest,’ ütleb Ministeeriumi Finantsosakond. Nii tema kui Juhataja teavad, et Asutusel ei ole mingeid oma ressursse, kuna riigieelarvelised asutused kannavad iga aasta lõpus riigile tagasi eelarvejäägid, mida nad pole suutnud ära kasutada. Kui Juhataja prooviks sealt midagi mõne puudujäägi katteks näpistada, oleks tegemist paragrahviga.

’Kui mul on mingitel muudel eelarveridadel ülejääke, kas ma võin neid vähendada, et puudujääki katta?’ küsib Juhataja.

’Teoreetiliselt on see võimalik,’ ütleb Ministeeriumi Finantsosakond, ’selleks on vaja, et teie Suur Ülemus teeks Finantslepingu muudatusettepaneku ning saadaks selle koos põhjenduste ja arvutustega allkirjastatult meile. Kolme kuu jooksul vaatame selle läbi ning kui see on mõistlikult põhjendatud ja vajalik ning selle kooskõlastavad kõik Ministeeriumi osakonnajuhatajad, asekantslerid, kantsler ja minister, siis vormistame sealt edasi kolme kuu jooksul muudatuse ära.’

’Kas inimlik eksimus võib kõlada kui mõistlik põhjendus?’ küsib Juhataja.

Ministeeriumi Finantsosakond ei vaevu vastamagi. Nad mõlemad teavad suurepäraselt, et inimlikke vigu avalikus sektoris ei saa juhtuda.

‘Kas midagi üldse saab teha?’ küsib Juhataja.

‘Ainult kui õnnestub sul see jama kuidagi mõnele patuoinale pähe määrida,’ ütleb Ministeeriumi Finantsosakond. ‘Kelle allkiri on sul selle lõhkiminekul?’

‘Minu,’ ohkab Juhataja. 

’Kui ma võin omalt poolt anda erapooletu hinnangu,’ ütleb Ministeeriumi Finantsosakond, ‘siis ma ütleks, et sa oled omadega perses.’ 

Juhataja ohkab taas ja lõpetab kõne. Tema kabineti uksest astub sisse Noor Menetleja, käes veel rohkem tabeleid ning nägu veel valgem kui enne.

’Leidsin veel ühe jama,’ ütleb ta vaevukuuldavalt. ’Arvutasin üle ka teiste programmide eelarveridu ning avastasin, et erivajadustega inimeste tugivahendite programm, see, kust me toetame erivajadustega inimestele ratastoolide ja kuuldeaparaatide ostu, et see on samuti miinuses. Veel hullem – kuna meile on see programm antud seadusega ning seaduslikult oleme me kohustatud toetama kõiki kvalifitseeruvaid taotlusi, siis pole siin ka mingit mänguruumi, ning me oleme selles programmis ligi kahesaja tuhande euroga miinuses.’

Juhataja vaatab Noorele Menetlejale pikalt otsa.

’Kakssada tuhat?’ küsib ta.

’Mhm,’ nuutsatab Noor Menetleja.

‘Kas meil on praegu seal väljamaksetega kiire, see tähendab, et kas on meil keegi juba häälekalt käinud nõudmas, et neile raha välja makstakse?’ küsib Juhataja.

‘’Mhm, kogu aeg küsivad,’ ütleb Noor Menetleja õnnetult, ‘Raamatupidaja just helistas ja ütles, et ta rohkem midagi välja maksta ei saa kuna raha on otsas.’

Juhataja sulgeb silmad ja nõjatub toolileenile.

’See,’ sõnab ta lõpuks peale pikka vaikimist, ’on parim uudis, mida sa oleksid võinud mulle praegu tuua.’

Ja Juhataja avab silmad, tõuseb ning lahkub toast, tema sammus uus energia, jättes Noore Menetleja arusaamatult talle järgi põrnitsema.

Kui paar päeva hiljem Noor Menetleja uuesti Juhataja kabinetti astub, vaatab too unistavalt aknast välja.

’Ma sain just Raamatupidajalt teate, et meie arvele on laekunud kakssada kaheksakümmend tuhat eurot,’ ütleb ta.

Juhataja pöörab pilgu Noorele Menetlejale. 

‘Paistab, nagu meie eelarve vajadus on maagiliselt täidetud,’ sõnab ta.

‘Mida kurat sa tegid?’ küsib Noor Menetleja.

Juhataja kehitab õlgu.

’Ma ütlesin Suurele Ülemusele, et me ei saa täita seaduslikku kohust toetada erivajadusega inimesi, kuna eelarve on otsas. Et me helistasime Ministeeriumisse ning nende finantsosakond ütles, et raha juurde ei saa ning eelarveridu muuta ka ei saa, et see võtab nii palju aega, aga meil pole aega oodata, kuna meil on vaja vaestele inimestele ratastoole ja kuuldeaparaate osta, nagu seadusest tulenev kohustus ette näeb. Mainisin, et asi on üsna hull, kuna see võib kiiresti lekkida ajakirjandusse ning siis on Asutuse maine pekkis.

Suur Ülemus läks sellest veidike pöördesse, et mis mõttes mingi tont ministeeriumis takistab meil seaduse täitmist ning meie kannatame selle pärast. Käskis mul kiiresti kokku panna lisaeelarve taotluse ning ütles, et ta tegeleb sellega isiklikult, et tal on Ministeeriumis nagunii koosolek tulemas. Kirjutasin avalduse valmis, panin sinna sisse nii erivajadustega inimeste taotluse kui meie pekkiläinud taotlusvoori lisarahastuse ja Suur Ülemus pani asjasse liigselt süvenemata padavai otse Ministeeriumisse. Tuli välja, et koosolekul osales ka Minister, nii et Suur Ülemus läks otse tema juurde ja küsis, et mis värk, miks Ministeeriumi ametnikud kotivad vaeseid ratastoolis inimesi ning kui ajakirjandus sellest teada saaks, siis oleks Ministeeriumi maine kohe pekkis. Minister ehmatas ära, võttis kõne otse finantsosakonda ja ütles, et Asutuse Finantslepingu muudatus tuleb koheselt menetleda ning vajaminevad ressursid eraldada. Finantsosakond hakkas midagi kobisema, kuid kui minister ütles, et teda ei huvita ning asi peab olema tehtud koheselt või hakkavad ametnikud uusi töökohti otsima, jäid nad kuss ning tegid muudatuse kibekiiresti ära.’

Juhataja vaikib.

’Nagu ma ütlesin, see erivajadustega inimeste jama oli parim, mis tol hetkel oleks saanud juhtuda,’ ütleb ta lõpuks.

’Ma arvan,’ ütleb Noor Menetleja, ’et sa oled suslik.’

Juhataja kehitab õlgu ja avab suu, et vastata, kuid siis heliseb telefon.

’Juhataja,’ ütleb ta torusse.

’Ministeeriumi Finantsosakond,’ öeldakse teiselt poolt.

’Aaa,’ tervitab Juhataja, ’saan aru, et teil läheb vist sitasti, kui te juba mulle helistate?’

’Sina, raisk,’ müristab Ministeeriumi Finantsosakond, ’Sinu pärast on meil nüüd kahesaja kaheksakümne tuhande-eurone auk eelarves, mida meil pole kusagilt lappida. Kurat, me istume siin kogu osakonnaga ja püüame seda kuradi paska kuidagi jokkida enne, kui see mingile auditile, riigikontrollile, ajakirjandusele või kellele kurat veel vahele jääb. Oli sul kurat vaja neid kuradi ridu ära vussida, ah?’

Juhataja mõtleb hetke.

’Kui ma võin omalt poolt anda erapooletu hinnangu,’ ütleb Juhataja lõpuks tõsiselt, ‘siis ma ütleks, et te olete omadega perses.’ 

Seejärel paneb ta toru ära.

Kommentaarid

  1. Täpselt nii oli see ka 40 a tagasi. Erivajadustega isikud olid suure isamaasõja veteranid

    VastaKustuta
  2. Väga hea, tihedamini võiks olla selliseid lugusid- vahepeal on pikk vaikus olnud.

    VastaKustuta
  3. Ammu pole jah uut lugu olnud, teab kas peaks Kontrolliva Asutuse uurima saatma miks nii pikk paus on :D

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korr

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha.  ‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba. Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti. ‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima