Otse põhisisu juurde

Kuidas planeeritakse strateegiliselt

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Esimene lumesadu on katnud aknataguse lumega. Aknalauale puistatud seemnete seas siblivad tihased. Taevas on sinine ja kõrge ja vaba riigihankelepingutest.

Varatalvise idülli purustab laual helisev telefon.

’Kuulen,’ ütleb ta torusse.

’Eeee, tere,’ kostab teiselt poolt natuke häbelik hääl, ’eeee, mina olen, ee, see tähendab, et mmm… ma olen Tudeng ja õpin avalikku haldust ning eeee… meil on antud koduseks tööks kirjutada essee mõne suure asutuse strateegilisest juhtimisest. Et mmm… ma mõtlesin, et kirjutan kodutöö teie Asutusest ning mind viidati teie juurde, et äkki teie oleksite õige inimene rääkima mulle, kuidas teie Asutust strateegiliselt juhitakse, et eee… kuidas pannakse kokku eelarved ning kuidas on seotud indikaatorid ja muud sellist. Et eee… kas oleks teil aega minuga kohtuda ja natuke sel teemal rääkida?’

Juhataja mõtleb natuke ja kiikab oma kalendrisse.

’Kas homme kell kaks sobib?’ küsib ta.

Järgmisel päeval astub Tudeng Juhataja kabineti uksest sisse.

’Et siis eee… aitäh et aega leidsite,’ pomiseb ta. ’niisiis, nagu ka ütlesin, kirjutan esseed ja ega ma täpselt ei tea, kuidas teie Asutust strateegiliselt juhitakse, aga ma hea meelega kuulaksin.’

Ja ta asetab lauale märkmiku ja pastaka.

Juhataja noogutab.

’Kõigepealt, lihtsalt huvi pärast – miks te otsustasite meie Asutusest kirjutada?’ küsib ta.

’Eeee,’ jääb Tudeng mõttesse, ’eelkõige kuna teie Asutusest on jäänud ajakirjanduse põhjal mulje kui väga heast asutusest, mis arendab Eesti jaoks väga vajalikke suundi, ning seda ei saaks teha, omamata põhjalikku strateegilist tegevuskava. Ma kavatsen oma lõputöös just spetsialiseeruda strateegilise juhtimise peale – sellele, kuidas rakendada analüüsimeetodeid, et koostada läbimõeldud ja reaalsusele vastavaid arenguplaane, ning ma arvan, et teie Asutus oleks selle jaoks üks parimaid näiteid. Ma isegi hea meelega tuleks teie juurde praktikale, aga kahjuks oli teie kodulehel kirjas, et te ei aktsepteeri praegu praktikante.’

Juhataja noogutab.

’Niisiis, mis teid kõigepealt huvitab?’ küsib ta.

’Alustaksime äkki indikaatoritest – kuidas teie Asutuses seatakse tegevuskava jaoks strateegilised indikaatorid?’ ütleb Tudeng ja võtab ette valge paberilehe.

Juhataja mõtleb sügavalt.

’Noh, tegevuskavasid me koostame kord aastas. See toimub meil üldiselt nii, et Suure Ülemuse poolt saadetakse mulle tabel, kus on kirjas minu osakonnas elluviidavad tegevused koos pikaajaliste indikaatoritega ning kus on näidisena sees eelmise aasta numbrid, mis me Ministeeriumile esitasime. Ma võtan need tabelis olevad eelmise aasta numbrid ning siis korrutan neid mingi protsendiga, mis kindlasti pole täisarv, vaid mingi selline üsna väike number, näiteks kaks koma nelikümmend üks on alati hea number – ning kirjutan saadud summad järgmise aasta indikaatorite jaoks mõeldud tabelisse. Seejärel ma kustutan tabelist eelmise aasta numbrid ära, et keegi ei näeks, mis number on mis numbriga korrutatud ja saadan ära.’

Pastakas libiseb Tudengi sõrmede vahelt.

’Eee, mida?’ küsib ta jahmunult.

’Nojah noh,’ noogutab Juhataja.

’Aga, eee… kas see on kuidagi seotud eelarve tõusuga, et valite numbri vastavalt sellele, kuidas teile Ministeeriumist eelarvet juurde antakse? See number põhineb ikka mingil strateegilisel analüüsil, jah?’ täpsustab natuke segaduses olev Tudeng.

Juhataja raputab pead.

’Ministeeriumi poolt on üldsuunis, et seoses riigireformiga kärbitakse eelarveid igal aastal 3% ning sellega kaasneb spetsiifilisem suunis, et tegevusi tuleb ellu viia efektiivsemalt ning saavutada rohkem,’ selgitab ta. ‘Seega näitame me igal aastal tegevuste mahu pisikest kasvu. See on tegelikult päris mugav, kuna aasta lõpus, kui indikaator on täitmata, siis pole vaja vaeva näha vabanduste otsimisega, vaid saab lihtsalt öelda, et indikaator jäi täitmata, kuna eraldatav raha vähenes ning asi nudi.’

’Ma ei saa päris täpselt aru,’ ütleb Tudeng.

’Okei, lähme algusesse,’ ütleb Juhataja. ’Niisiis, kui on vaja kokku panna tegevuskava, siis ma istun maha kõigi oma osakonna töötajatega ning me arutame detailselt läbi tegevusplaanid, mille ma panen endale kirja – seal on kirjas programmide, tegevuste ja alategevuste lõikes planeeritavad eelarved ning realistlikud indikaatorid. See on meie töötabel, mis asub meil sügaval serveris igavese nime all ’tegevuskava mustand’ ning me ei näita seda kellelegi, kuna seal kajastub reaalne olukord.

Seejärel tuleb ülevaltpoolt mulle kaks tabelit – nendes ühes tuleb panna kirja lühi- ja pikaajalised indikaatorid ning teises planeerida eelarvet. Need dokumendid hoiame me piinlikult lahus, kuna kui keegi näeks korraga indikaatoreid ja selle taga olevaid eelarveid, võiks neil tekkida veidi ebamugavaid küsimusi.

Indikaatorite tabelis me seaks ideaalis indikaatorid nii, nagu meie oma töötabelis, aga siin on probleem – kuna indikaatorid peavad olema alati suuremad kui eelmisel aastal, sest me peame ikkagi näitama progressi, sest paigalseis või regress on vastuvõetamatud, siis pärast mitmeid aastaid alusindikaatorite korrutamist laest võetud numbritega on reaalsed numbrid ja indikaatorite numbrid lahknenud tasemele, kus neid pole enam juba füüsikaseaduste tõttu võimalik ühildada. Seetõttu me ettenägelikult alustame juba kusagil aasta keskel aastalõpu-vabanduste planeerimist ja selleks pinna ettevalmistamist. Näiteks võime saata Ministeeriumisse kirja, kus taotleme lisaressursse, mille puhul me teame, et neid ei eraldata – ja siis aasta lõpus saame vajadusel raporteerida, et vahendite puuduse tõttu jäid indikaatorid täitmata.

Indikaatorite tabeliga paralleelselt me planeerime eelarvet. Selle jaoks on meil veel kaks tabelit – üks, kuhu ma panen kirja programmide eelarve ja teine, kus ma kirjutan lahti programmide eelarve tegevuskulude lõikes. Programmide eelarvest võtan ma maha palgakulude osa, kuna see lisatakse pärast finantsosakonna poolt, sest palkade seadmine on nende pärusmaa ning minu ametitasandi ametijuhendis ei ole töötajate palkadega tegelemist ette nähtud. See osa tabelist läheb finantsosakonda, kes võtab eelmise aasta palgakulud ning paneb sinna otsa mingi tibatillukese protsendi, naiivses lootuses, et äkki õnnestub mõnel kõige enam läbipõlenud ametnikul veidike palka tõsta. Sellele lisatakse veel kolm protsenti veel naiivsemas lootuses, et äkki eelarvenumbrit ei võrrelda eelmise aastaga ning kui Ministeeriumi poolt kärbitakse maha riigireformi 3%, siis jääb alles sama palgafond nii nagu eelmisel aastal pluss pisiressurss palgatõusuks.’ 

Tudeng põrnitseb Juhatajat klaasistunud pilgul.

’Ja teine tabel?’ küsib ta lõpuks.

’Jajaaa, see tabel kulukohtade lõikes, jah,’ noogutab Juhataja,’ seal me peame panema kirja tegevuste lõikes, kui palju on meil lähetuskulusid, palju ostame kontoritarbeid, palju plaanime osta inventari ning palju maksab läbiviidavatel üritustel toitlustamine. Kuna minu osakonnas on tegevusi mitmekümne miljoni mahus, siis seda pole võimalik nagunii prognoosida, nii et sinna me kirjutame lihtsalt suvalisi numbreid, vaadates, et nende mastaap oleks eelmiste aastate kogemuse põhjal enam-vähem  realistlik.’

Äraoleva näoga Tudeng võtab laualt pastaka uuesti üles.

’Ja kuhu need tabelid edasi liiguvad?’

’Tabelid liiguvad edasi finantsosakonda, kus kogutakse kokku numbrid kogu Asutuse poolt ja summeeritakse Finantslepingu mustandisse. Finantsjuht vaatab üle, et kas kõik tundub enam-vähem mõistlik. Kui ei ole, siis heal juhul ta tuleb küsima, et ma ütleks talle mõistliku numbri oma töötabelist või kui ta parajasti ei viitsi, siis ta kustutab lihtsalt mind informeerimata kahtlasevõitu numbri ära ning asendab selle sama numbriga mis eelmisel aastal oli, et vältida võimalikke vaidlusi Finantslepingu läbirääkimistel. Sealt liiguvad koondtabelid edasi Ministeeriumisse, kus ametnikud natuke aega püüavad minna tegevuste sisusse ja konstruktiivselt eelarveid lahata, kuid eranditult jõuavad mingi hetk arusaamisele, et nende karjäärile on märgatavalt parem selliseid asju mitte liiga sügavuti uurida – kuna kui asjad mingi hetk vältimatult ventilaatorisse lendavad, siis liigse informeerituse tasandil pole neil enam võimalik enesekaitseks inimliku ignorantsuse taha varjuda. Seejärel nad löövad eelarvetaotlust miinus kolme protsendiga, et riigireformi eesmärgid oleks täidetud, kiidavad asja heaks ja lähevad jooma.

Seejärel meie saame Ministeeriumi poolt Finantslepingu, kust mina siis huviga loen, et mis meile eelarveks määratud on, ning alustan tegevuste elluviimist vastavalt oma töötabelile.’

’Aga aruandlus?’ küsib Tudeng pastakat käes keerutades.

’Aruandluse paneme muidugi kokku vastavalt Finantslepingus sätestatud indikaatoritele, koos loovate selgitustega, miks meil midagi saavutamata on,’ vastab Juhataja.

’Aga analüüs?’ karjatab Tudeng. ’Kuhu jääb tegevuste sisuline analüüs? Kus siin on strateegiline planeerimine? See on ju ainult mingi mudru ja numbrite keerutamine!’

Juhataja näol puuduvad igasugused emotsioonid.

’Olles aastate jooksul analüüsinud, kuidas toimuvad tegevused ja kuidas hinnatakse tulemusi, saan ma kinnitada, et selline planeerimine on äärmiselt strateegiline. Sest kui nii vaadata – me ju tegevuste elluviijatena teame, mis on realistlik. See on meil meie oma tegevuskavas kirjas. Meile esitatakse teatud ootuseid, mis aga pole realistlikud – ja nii me planeerime oma tegevusi vastavalt ootustele, kuid viime neid ellu vastavalt reaalsusele. Süsteem toimib, asjad saavad tehtud. Mida vähem on ebamugavaid küsimusi, seda rohkem on meil aega tegeleda tegevuste elluviimisega. Iga aasta alguses saab kommunikatsiooniosakond pressiteates raporteerida ambitsioonikate eesmärkide seadmisest – ning aasta lõpus saavutamisest viisakalt vaikida, või rääkida nende mittesaavutamisest kusagil jõulude või aastavahetuse paiku, kus see nagunii kedagi ei koti.’

Tudeng langetab pea ja vaatab enda ees lebavat lehte, mis on endiselt piinlikult tühi.

’Ma tunnistan, et ma päris seda ei oodanud,’ ütleb ta vaikselt. ’Mulle koolis päris niimoodi seda ei räägitud.’

’Noh, on põhjus, miks meie asutus üldiselt praktikante ei aktsepteeri,’ ütleb Juhataja.

Tudeng tõstab pea.

‘Aga ei, tegelikult, ei, ma ikka ei saa aru. Kui see kõik on nii, nagu sa räägid, siis see ju tähendab et… Sest, noh… kui sinult liiguvad ühed numbrid, siis Finantsjuht teeb midagi nende numbritega, siis veel Ministeerium, siis ilmselt liiguvad numbrid veel kuskile edasi… aga see ju tähendab, et kõik need numbrid on ju tegelikult ekslikud? Et siis… millel see süsteem põhineb?’

‘Usul,’ vastab Juhataja lihtsalt. ‘Kogu süsteem püsib usul, et kuskil süsteemis on inimesed, kes teavad, mida nad teevad. Kompetentsed inimesed, kes leiavad sisse lipsanud või sokutatud rumalused ja parandavad need. Targad inimesed, kes teevad õigeid otsuseid ning kelle tarkus hüvitab selle, kui mina olen mingi jama kokku keeranud. Usul, et vaatamata sellele, et minu asutuses toimuvad asjad niimoodi, siis mujal on tublid ja hästi juhitud asutused, kus töötavad asjatundlikud inimesed, kes ajavad õiget asja ning teavad, mida nad teevad.’

‘Eeee, ja on siis või?’ küsib Tudeng.

‘Ma usun küll,’ vastab Juhataja.

Seejärel ta naeratab.

Kommentaarid

  1. Ja meie asutuses üritatakse eelarve ja indikaatorite tabel üheks suruda.

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korr

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha.  ‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba. Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti. ‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima