Otse põhisisu juurde

Kuidas kirjutatakse strateegiaid

Hoides käes patakat pabereid, astub Juhataja sisse kontori uksest ning peaaegu põrkab kokku Noore Menetlejaga, kes kannab käes köidetud dokumendimappi.

‘Aa, tore,’ ütleb Juhataja sammu aeglustamata, ‘sind mul just oligi vaja, lähme räägime korraks.’

Juhataja sammub erksa sammuga oma kabinetti ja istub toolile, asetades paberipaki hoolikalt enda ette.

Enne kui ta jõuab midagi lausuda, ütleb Noor Menetleja: ‘Ma sain selle uuringu kätte,’ ning  ulatab mapi Juhatajale. Mapi esimesel kaanel ilutseb uhke pealkiri ’Ülevaade Eesti ehitussektori tööturu olukorrast, tööjõuvajadusest ning sellest tulenevatest väljakutsetest ja võimalustest perioodil 2015–2025.’  

Juhataja võtab selle vastu, heidab heakskiitva pilgu pealkirjale ning lehitseb uuringu kiiresti läbi, süvenedes hetkeks uuringu kokkuvõttesse. Seejärel paneb ta kausta lauale ja sulgeb selle.

‘Tore, see käib küll,’ ütleb ta, ‘nüüd hakkame strateegiat tegema, et kuidas need ehitajad Eestisse tagasi tuua.’

‘Eee, kas sa uuringut enne läbi ei taha lugeda?’ küsib Noor Menetleja. ‘Uuringu kokkuvõttes tuuakse küll välja,  et siit lahkunud ehitajate tagasitoomine võiks anda väikese efekti, kuid probleemid kvalifitseeritud ehitajate puuduse osas on strukturaalsed ja nende juured on elukutse madalas maines, väikeses riiklikus koolitusvõimekuses, limiteeritud sisserände piirarvus ning mujal. Tegelikult ongi kogu seda ehitajate tagasitoomist mainitud uuringus ainult ühe lausega, nii et ma ei arva, et sellise strateegia tegemine päris õige oleks.’

Ta võtab uuringu laualt ning lehitseb seda.

‘Vat, näe, leheküljel kaheksakümmend seitse öeldakse, et vajalik on terviklik lähenemine, kuhu kaasatakse kõiki osapooli, haridusvaldkonda, tööandjaid, et vaja on lahendada maksude…’

Noor Menetleja vaikib Juhataja pilgu all.

‘Kas sa tõesti arvad, et keegi kunagi loeb selle uuringu kaheksakümne seitsmendat lehekülge?’ küsib Juhataja leebelt. ‘Ma garanteerin sulle, et keegi kurat ei loe rohkem kui kokkuvõtet.’

Noor Menetleja ohkab.

‘Kuidas me nüüd edasi lähme?’ küsib ta.

‘Noh, praeguseks on meil olemas sõltumatu uuringuga tõestatud probleem ja poliitiliselt tasandilt esitatud lahendus,’ ütleb Juhataja, ’nii et nende kokku sidumiseks on vaja järgmise sammuna strateegiat, kuidas me hakkame uuritud probleemi lahendama. Siis, kui meil on olemas strateegia, saame selle alusel kirja panna ka programmi ning hakata raporteerima programmi indikaatorite täitmisest.’

‘Ja kuidas me selleni jõuame?’ küsib Noor Menetleja.

Juhataja nõjatub mugavalt tooli seljatoele.

‘Noh, üldiselt peaks me kokku panema töögrupi, mis hakkab strateegiat koostama, ütleb ta. ’See on muidugi eksitav, kuna mitte keegi töögrupist ei kirjuta kunagi midagi muud kui vahest kommentaare mustandile, mille meie oleme kokku kirjutanud või siis heal juhul anonüümseid kirju, millega mustandi mahlakamad palad ajakirjandusse lekitatakse. Töögruppi kutsume erinevate osapoolte esindajaid, võimalusel võimalikult kõrgel tasemel. Mida kõrgemal ametikohal on osaleja, seda parem, kuna seda vähem aega on tal töögrupis osaleda. Ideaalne töögrupp on selline, kuhu on kõik osapooled kaasatud, aga keegi koosolekutel ei käi.’

Noor Menetleja pööritab silmi.

‘Nojah, kahjuks sellist ideaalset varianti on raske saavutada, kuna kõrgetasemelised inimesed delegeerivad osaluse oma töötajatele, kelle tööülesandeks ongi olla kaasatud sellistesse töögruppidesse, nii et peame arvestama, et keegi ikka kohale ronib,’ jätkab Juhataja. ‘Muidugi, kuna töögruppe on riigis palju ning hea kaasamise tava ütleb, et osapooli kaasatakse kuni nad on katki kaasatud, siis kulutame me märkimisväärse osa ajast, püüdes kokku leppida koosoleku aegu. Selleks, et me ise ei peaks koosolekute kokkukutsumisega esialgu tegelema, võtame me väljastpoolt maja konsultandi, kes hakkab protsessi juhtima. 

Konsultandiks valime kellegi, kellel on piisavalt tuntud nimi, kuid kes meie valdkonnast midagi ei tea. Osapooled tulevad esimesele koosolekule kohale ja kindlasti on neil ette valmistatud jutupunktid, mida nad räägivad igal koosolekul ja mida nad tahavad kindlasti ka meile öelda, mis nende hinnangul kindlasti peavad strateegiasse minema. Kuna kogu koosolekuks määratud aeg jauratakse täis, siis mingiks täpsemaks aruteluks aega ei jää. Niisiis minnakse laiali ning konsultant teeb ettepaneku, et kõik edastavad oma ootused loodava strateegia osas kirjalikult. Loomulikult saadavad kõik oma asutuse jutupunktid mitte lähtuvalt probleemist, vaid vastavalt nende asutuse prioriteetidele – kindlasti antakse mõista, et siit ära läinud ehitajaid aitaks tagasi tuua see, kui tühistada Rail Baltic, ehitataks Tartu maantee neljarealiseks, tihendataks lennuühendusi maailmaga ja kehtestataks astmeline tulumaks. 

Kuna ootused on igatepidi ebarealistlikud ja ei sobi probleemiga kokku, siis konsultant tuleb meie juurde küsima, et mida ta peab tegema. Meie ütleme, et kuna me peame kõik osapooled kaasama, siis ta paneks kõik esitatud ettepanekud kokku ühte dokumenti ning koosolekul ütleks, et need ei sobitu strateegia raamistikku ning kahjuks ei saa me kõiki neid asju teha. Konsultant kutsub kokku koosoleku ja läheb inimeste ette ja ütleb, et need eesmärgid pole saavutatavad. Kõik saavad jube kurjaks ja koosolek lõpeb halvasti. Seejärel me laseme konsultandi lahti.’

‘Misasja?’ küsib Noor Menetleja.

‘Nojah,’ ütleb Juhataja, ‘kuna kõik on konsultandi peale vihased ja ilmselt saame ka mõned kaebekirjad, ei saa me temaga jätkata. Me maksame konsultandile välja suure osa töötasu ja lahkume sõpradena ning ta läheb tõenäoliselt järgmise hukatusele määratud strateegiaprojekti patuoinaks.

Sellega oleme jõudnud järgmise etapini, kus me hakkame vähendama strateegia skoopi. Me ütleme partneritele, et kuna ootused on suured, aga ressursid piiratud, siis võimalike probleemide vältimiseks ei nimeta me seda enam strateegiaks, mis on ka loomulik asjade käik, kuna tegelikult me ei saagi strateegiaid koostada.’

’Mmm, ma ei saa nüüd aru,’ katkestab Noor Menetleja Juhatajat. ’Me ju koostame strateegiaid kogu aeg?’

Juhataja noogutab.

’Muidugi,’ ütleb ta, ’aga kui sa hoolikalt vaatad, siis näed, et enamasti me ei nimeta neid juba mõnda aega strateegiateks, vaid millekski muuks. See tuleneb sellest, et mingi hetk avastati, et Eestis on liiga palju strateegiaid ning keegi kurat ei saanud enam aru, millise järgi parajasti toimetada. Selleks, et asju korrastada, otsustati, et kõik strateegia nime kandvad dokumendid peavad olema valitsuses kinnitatud. Samas peame meie ikkagi planeerima strateegiliselt ja selle kuidagi kirja panema. Meie õnneks ei ole aga seatud limiite ega juhiseid, et kuidas loodavaid dokumente nimetada tuleb. Niisiis kirjutame edasi täpselt samasuguseid strateegiaid nagu enne ja lihtsalt nimetame neid teistmoodi – arenguplaanideks, tegevuskavadeks, visioonidokumentideks ja muudeks sellisteks, piiriks on ainult kirjutava ametniku loomingulisus.’

Juhataja teeb pausi, mõtleb hetke ja naeratab.

‘See kusjuures on viinud toredate loovate tulemusteni. Eriti erksat vaimu demonstreerisid meie head sõbrad, kellel oli õnnetus saada vastutavaks uuendatava Eesti brändi eest.  Lähtuvalt ajaloolisest ebameeldivast kogemusest esimese Eesti märgiga ning kurvalt lõppenud, aga põnevale katsele valida Eesti märki teleshow’s, ei tohtinud nimetada loodavat Eesti brändi ei kaubamärgiks, brändiks ega märgiks. Niisiis olid selle tegijad tõsise dilemma ees, et kuidas oma tööd nimetada. Õnneks ühel koosolekul avanesid kõik loomingulised tšakrad ning nad hakkasid kaaluma, et Eesti brändi asemel nimetada loodavat imeasja Eesti emaplaadiks – et, noh, tehakse brändina üks emaplaat, kuhu siis hakatakse asju sisse liidestama. Kogu suur töö läks paraku ikkagi vussi, kui keegi õnnetu hing kas ajapuudusest või lihtsalt jommis peaga disainis muidu täitsa mõistliku projekti ühe kujunduselemendi siili sarnaseks ning igavesest ajast igavesti on nüüd emaplaadi asemel eesti brändiks Oksendav Siil. Siit tuleneb muidugi moraal, et kui asjal on ikka määratud perse minna, siis nimeta seda kuidas tahad, perse läheb ta ikkagi.’

Noor Menetleja üksnes ohkab. Juhataja laseb rahulikult edasi.

‘Niisiis, järgmistel koosolekutel keskendutakse aruteludele, et kas asja sisu vastab täpsemalt tegevuskavale või arenguplaanile või peaks kogu kupatuse ikkagi nimetama strateegiaks ja saatma valitsusse. Selle aja peale, kui me lõpuks oleme töögrupis saanud paika, et nimetame seda tegevuskavaks, on igasugused ajalimiidid ammu ületatud. Töögrupp on sealmaal, et nad on nõus alla kirjutama millele iganes, et nad ainult ei peaks rohkem koosolekutel käima ja seal kala näoga istuma. Sel hetkel me võtame sahtlist välja strateegia, mille me oleme siin vaikselt ja rahulikult omakeskis juba valmis kirjutanud ning esitame selle töögrupile, kes on nii õnnelik, et midagi on ometi valmis ja et saab jamast lahti, et nad kiidavad selle üksikute pisimärkustega heaks ning asi vask.’

‘Nii, ja millal me selle strateegia siis valmis kirjutame?’ küsib Noor Menetleja.

‘Ma kirjutasin selle eile õhtul juba valmis,’ kehitab Juhataja õlgu ja lükkab pataka pabereid Noore Menetleja poole. ‘Rootsis oli mõni aasta tagasi täpselt sama probleem ning nad panid omalt poolt kokku päris põhjaliku riikliku strateegia selle lahendamiseks. Ma lasin sõbral selle rootsi keelest tõlkida ja viskasin välja asjad, mida Eestis rakendada ei saa või mille rakendamine nõuaks rohkem raha, kui meie tulevase programmi eelarves on. Nendes osades, mille puhul mulle tundus, et need võiks meile sobida, asendasin sõna ‘Rootsi’ sõnaga ‘Eesti’. Sissejuhatava osa viksisin maha mingist majanduskasvu arendamise strateegiast ja minu meelest sai päris hea tegevuskava valmis.’

Noor Menetleja vaatab pikalt enda ees olevaid pabereid.

‘Sa kirjutasid strateegia juba valmis?’ küsib ta.

‘Nojah,’ vastab Juhataja. ‘Ilmselt mingeid nipet-näpet asju vaja veel putitada, aga üldjoontes peaks asi olema ordnungis.’

‘Sa kirjutasid selle maha mingist Rootsi strateegiast?’

‘Millegipärast kiputakse arvama, et probleemid, mis meil on, on kusagilt otsast unikaalsed, aga ei ole ju,’ ütleb Juhataja pehmelt. ’Samad probleemid on juba olnud kellelgi teisel ning nende pealt strateegia kasvõi osaline kopeerimine annab selle eelise, et sa juba näed  teise riigi pealt, kas strateegia osutus edukaks või mitte. See annab võimaluse vältida tehtud vigu, selle asemel, et mingi põlve otsas valmis kirjutatud rumaluse otsas uhkelt põhja minna. Lisaks olen ma nõus kihla vedama, et rootslased on samamoodi mõned peatükid oma strateegiast pihta pannud kanadalastelt ning vähemalt osad indikaatorid on nad virutanud sakslastelt.’

Noor Menetleja lehitseb enda ees olevat strateegiadokumenti.

‘Tuleta mulle palun uuesti meelde, miks me seda teeme?’ küsib ta lõpuks. ‘Ehk miks me seda strateegiat üldse koostame?’

‘Sest meile anti ette lahendus,’ ütleb Juhataja vaikselt. ‘Nagu sa isegi uuringust nägid, lahendab meil kasutada olev lahendus vaid tühise osa tegelikust probleemist. Kirjutades strateegia, on meil võimalik lauale tuua rohkem probleeme ning pakkuda neile alternatiivseid lahendusi – ehk tulevases programmis me ei suuna oma ressursse mitte üksnes sellesse, et tuua tagasi siit ära läinud ehitajaid, vaid vahest õnnestub meil sinna sisse slikerdada ka mõni tegelikke probleeme lahendav tegevus. Me ei saa seda teha ise omavoliliselt –  kuid kui meil on kinnitatud strateegia, mis ütleb, et lahendusi on vaja mitmele probleemile, siis vahest õnnestub meil lisaks tavapärasele rübelemisele teha vahelduseks ka midagi, mis on oluline.’

Tuppa sigineb vaikus. Noor Menetleja vaatab enda käes olevat strateegiat.

Lõpuks tõstab ta pea ja vaatab Juhatajat. Juhataja silmades on segamini nukrus ja eneseiroonia, tema pilk on suunatud aknast välja kuskile kaugele. Tema ilmes on segamini väsimus ja kohusetunne ja teadmine, et see pole viimane kord, kus ta otsib lahendusele probleemi. 

‘Noh, lihtsalt et sa teaks, et ma ei ole sellega nõus ning kunagi, kui mul peaks olema ebaõnn töötada juhtival kohal, siis ma kavatsen üht-teist muuta,’ ütleb Noor Menetleja lõpuks, tõuseb ja lahkub toast.

Juhataja jääb talle järgi vaatama ning pikkamisi venib tema näole naeratus, mille all, peidetuna hästi sügavale, on aimata lootusesädet.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja m...

Kuidas ollakse rahvusvaheliselt innovaatilised

"Me peame tegema innovatsiooni," ütleb Kantsler ning vaatab koosolekuruumi lakke. Tema järgi suunavad pilgu lakke kõik teised koosolekuruumis viibijad. "Jah," jätkab Kantsler. "Ning innovatsiooni niisama siin meie konnatiigis me ei tee. Me peame õppima parimatelt!" Ta langetab pea ja vaatab laua ümber istujaid. Seal on terve hulk Ministeeriumi ametnikke, nõunikke, eksperte ning laua tagumises osas Asutuse esindajatena Suur Ülemus ning tema kõrval Juhataja, kes püüab olla hästi väike. "Ja parimate osas ma mõtlen parimatelt," jätkab Kantsler. "Me peame vaatama kaugemale kui Euroopa. Me peame vaatama Singapuri. Kanadat. Austraaliat. Kui me tahame olla tipp, siis me peame ka õppima tippudelt." Ruumisviibijad noogutavad üksmeelselt. "Me peame astuma samme, mida me pole senini vahest julgenud astuda. Me peame jätma selja taha oma mugavustsooni. Me peame olema taas tiigrid, kes hüppavad kaugele." Pead nõksuvad edasi tagasi. "Me ...

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata ...

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  A...

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel...

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s...

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti deleg...

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül...

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas...

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esi...