Otse põhisisu juurde

Kuidas tellitakse uuringuid

Noor Menetleja leiab Juhataja kontori lähedalt baarist, nagu ta oligi arvanud. Juhataja ees on klaas tumeda joogiga ja tema näost on näha kümne aasta avaliku teenistuse väsimus.

’Hankespetsialist on nüüd läinud jah?’ küsib Noor Menetleja istet võttes.

Juhataja noogutab mornilt.

’Kes nüüd seda uut programmi tegema hakkab?’ küsib Noor Menetleja.

’Meie,’ vastab Juhataja lakooniliselt ja rüüpab klaasist, mis lõhna järgi sisaldab rummi, koolat ja natuke laimi.

Noor Menetleja ohkab, viipab ettekandja lähemale ja tellib omale džinni toonikuga.

’Räägi mulle, mida me tegema peame,’ ütleb ta, kui tema läbipaistev jook saabub.

Juhataja vaikib pikalt, põrnitsedes klaasi mustavatesse sügavustesse, justkui otsides sealt vastust, ning seda ilmselgelt mitte leides.

’Ühesõnaga,’ ütleb ta lõpuks, ’kaevasin natuke ringi ja tuleb välja, et kogu selle programmi puhul on tegemist ministri isikliku algatusega. See teema – kuidas tuua Eestisse tagasi siit lahkunud ehitajad – on midagi, mis on ministrile väga hingelähedane ja see sai ka koalitsioonileppesse kusagile marginaalse punktina kirja pandud. Meilt eeldatakse, et me paneme kokku programmi ning toome Eestisse tagasi vähemalt kümme tuhat siit ära kolinud ehitajat.’

’Et hakkame kiiresti kirjutama programmi?’ küsib Noor Menetleja.

’Ei, see oleks valest otsast alustamine,’ ütleb Juhataja. ’Me teeme uuringu.’

‘Eee, mida me uurime?’ küsib Noor Menetleja, tema ilmest peegeldumas segadus.

‘Me uurime probleemi,’ selgitab Juhataja. ‘Praegusel hetkel on meile antud lahendus – programm, millega on vaja tuua Eestisse hulk siit kunagi ära läinud ehitajaid, kes praeguseks kindlasti naudivad meeldivat elu mõnel muul kodumaal. Et aga meile antud lahendus ei sisalda probleemi, on meil vaja teha uuring, mis kirjeldaks meile probleemi, et saaksime seejärel teha strateegia, kuidas hakkame probleemi lahendama. Alles seejärel hakkame kirjutama programmi, kuna programmi indikaatorid tulenevad strateegiast.’

‘See on absuluutne haisev härjasitt,’ arvab Noor Menetleja. ‘Kas probleem ei ole, et seoses Eesti madalate palkade tõttu on siit lahkunud märkimisväärselt palju kvalifitseeritud ehitajaid, mistõttu on ehitusturul tekkinud hindade ja palkade kiire kasv, mille lahendamiseks on kutsekoolide väljund ebapiisav, ning mille ohjeldamiseks on meil vaja tuua siia täiendavat ressurssi juurde?’

Juhataja rüüpab lonksu, teeb grimassi ning vaatab Noorele Menetlejale pikalt otsa.

’Ma räägin sulle ühe loo,’ ütleb ta.

’Mitte küll meie Ministeeriumis, kuid naaberministeeriumis oli ükskord arutelu, kas kaks asutust tuleks üheks kokku liita või mitte. Ministril oli sellega seoses mingi isiklik kinnisidee, mida keegi väga ei toetanud. Ta oli aga selle vajalikkust jorutanud juba aastaid ning koalitsioonipartneritel oli temast nii siiber, et selleks, et jeekim ükskord vait jääks, kirjutasid nad asutuste liitmise koalitsioonilepingusse. Niisiis kutsus ta ükskord kokku töögrupi ja ütles, et vaja on uuringut, mis näitaks, et asutused tuleb liita.

Ametnikud arvasid, et tegemist on rumalusega, aga käsk on käsk ja märgatavalt vanem kui keskmine riigiametnik. Tehti hange, leiti uuringu tegija, uuring sai valmis ning suure hurraaga mindi seda avalikkusele tutvustama. Mitte keegi peale ministri polnud üllatunud, kui uuringu läbiviijad teatasid esitlusel, et asutuste kokkupanek ei anna soovitud mõju ja tegemist on suhteliselt mõttetu asjaga, millest võiks mõistlikkuse nimel loobuda. Minister oli näost natuke valge ja kutsus järgmisel päeval uuesti töögrupi kokku, prõmmis seal vastu lauda ja ütles, et ametnikud reetsid ta, et tema juhis oli, et tuleb teha uuring, mis kinnitaks, et asutused on vaja kokku liita ja et ametnikud nüüd lahendagu see. Ministeeriumi pressiesindaja kutsus kokku pressikonverentsi, võttis enne seda nurga taga punnsuutäie konjakit ja ütles üllatunud näoga ajakirjanikele, et tehakse kordusuuring, kuna läbi viidud uuringust on leitud märkimisväärseid metoodilisi vigu. 

Tehti uus hange ja leiti uus uuringufirma. Uuringufirma esindajad koos paari välise eksperdiga tulid ministeeriumisse kohtuma ja küsisid otse, et mis tulemus uuringul olema peab. Silmates majaväliseid eksperte lõi minister pisut põnnama, piinlik nagu öelda ju, et ta vajab konkreetset tulemust. Niisiis jauras ta midagi, et uuring peab olema erapooletu. Uuringufirma inimesed kehitasid õlgu, vaatasid, et esialgne uuring oli üsna okei, kopeerisid selle üks-ühele maha ning jõudsid samale tulemusele, et asutusi kokku liita ei ole vaja. Seejärel kasseerisid nad raha sisse ja läksid järgmist hankepakkumist kirjutama.’

Juhataja rüüpab suure lonksu rummi.

’Peale seda sõitis ministril katus natuke ära ja ta hakkas kõvasti mõrutama ja ütles, et ta laseb neid uuringuid tellida seni, kuni saab õige tulemuse. Kõigil oli jube piinlik. Hankespetsialist, kes uuringuhanked oli teinud, viskas avalduse lauale ja läks maale kitsi kasvatama. Osakonnajuhataja, kelle vastutusvaldkonnas see teema oli, sõitis nädalasele puhkusele Austraaliasse ja saatis sealt puhkuse neljandal päeval ilmeka joonistuse, mis koosnes pildist, kus kujutati tõstetud keskmise näpuga kätt, postscriptumist, mis palus viisakalt kõigil perse minna ning palvest menetleda joonistust nagu tema lahkumisavaldust. Rohkem pole osakonnajuhatajast keegi midagi kuulnud. 

Hakati siis ikkagi ette valmistama uut hanget, aga õnneks enne, kui sellega valmis saadi, jäi minister purjuspäi autojuhtimisega politseile vahele, ta võeti maha ning uue ministri tulekuga avanes võimalus kogu plaan vaikselt vaiba alla lükata. Enne äraminekut pidas minister veel töötajatele innustunud kõne, kus ütles, et kõvasti asju sai tehtud ning et loodab, et teda jäädakse siin majas ikka hea sõnaga meenutama.’

Ja Juhataja vaatab kurblikult tühjenenud rummiklaasi ja vaikib.

’Niisiis, mis on selle loo moraal?’ küsib ta viimaks.

’Et uuringuid tehakse seni, kuni saadakse soovitud tulemus?’ küsib Noor Menetleja.

’Seda nagunii, aga seda ma praegu ei mõelnud’ raputab Juhataja pead. ’Moraal on, et me tellime uuringuid, et leida kinnitust asjadele, mida me juba tegelikult teame. Me sinuga võime ju teada probleemi, kuid kuni meil pole väljastpoolt maja tellitud uuringut, mis seda kinnitab, ei saa me tegutseda. Tegutsedes uuringuta võtaksime kogu vastutuse endale. Meil poleks seljatagust, kui asjad vältimatult pekki lähevad. Kui sitt on ventilaatoris, siis saame öelda, et tegime seda, kuna lugupeetud teadlased ütlesid, et meil on probleem ning seda on vaja lahendada. Kui uurijad on probleemi mustvalgel kirja pannud, on meil võimalik asuda tegema strateegiat probleemi lahendamiseks. Strateegia üle võime vaielda – alati võime öelda, et probleemi lahendamiseks sai valitud ekslik strateegia ning leida süüdlase, kuid ekslikult valitud probleemi on märgatavalt raskem valgeks rääkida. Aga siin on üks moraal veel ja see puudutab sind väga konkreetselt.’

’Nii?’ küsib Noor Menetleja hädaohtu haistes.

’Nii, nagu tookord lahkusid ministeeriumist inimesed Austraaliasse, on ka meie Hankespetsialist kenasti parematele jahimaadele lahkunud. Seoses riigireformiga me paraku talle asendajat värvata ei saa, nii et ma soovin sulle õnne uute põnevate väljakutsete ning rohket eneseteostust pakkuvate tööülesannete puhul,’ tähendab Juhataja. ‘Ühtlasi, ma nii igaks juhuks ilma igasuguse tagamõtteta mainin, et sügava kahetsustundega pean teatama, et praegusel hetkel ma ei saa sind Austraaliasse puhkusele lasta.’

Noor Menetleja ohkab sügavalt, mõeldes, et maal kitsede kasvatamine ei tohiks nii raske nüüd ka vist olla.

’Kuule,’ ütleb ta, ’see minister eks, see, kes ütles, et ta loodab, et teda mäletatakse ministeeriumis hea sõnaga – noh, kas mäletatakse?’

Juhataja asetab klaasi enda ette lauale, hellalt nagu purunenud unistuse.

’Loomulikult,’ ütleb ta. ’Mu ministeeriumis töötavad sõbrad ütlesid, et sellist pidu, nagu tolle ministri äramineku puhul, pole ministeeriumi seinad veel näinud. Šampanjakorgid lendasid lakke veel enne, kui minister oli ukse väljastpoolt kinni pannud. Töölaudadel tantsisid nii referendid kui kantsler. Üks asekantsler läks joomingu käigus kaotsi ning teda otsiti mitu päeva taga, kuni ta lõpuks ise välja ujus ja ütles, et oli ärganud kusagil Loksa kandis metsas ning kõndinud sealt jalgsi Tallinnasse, maadeldes tee peal karudega või midagi sellist. Sellest saadik võrreldakse kõiki ministeeriumi üritusi tolle ühe lahkumispeoga ning kui keegi ütleb suvepäevade kohta, et ’peaaegu sama äge kui ministri lahkumispidu’, siis see on kõrgeim kompliment, mida saab suvepäevade kohta teha.’

Juhataja tõstab pilgu laualt ning tema ja Noore Menetleja pilgud kohtuvad. 

’Okei, niisiis, ma teen hanke uuringu läbiviimiseks ja mis siis edasi teeme?’ küsib Noor Menetleja tõustes.

’Eks uuring näitab, mis probleemi me lahendama peame hakkama,’ vastab Juhataja, ja kusagil sügaval tema väsinud siniseid silmi raamistavas kortsurägastikus vilksatab ennast sinna hästi ära peitnud naer.

Kommentaarid

  1. Jutuga, et millegi tegemiseks on kõigepealt vaja leida sobiv probleem, tuli ju samuti äsja välja Jegorov rahandusministeeriumist (tema väiteid olla kinnitanud sõltumatu Praxise uuring :D :D )?
    Lisaks nimetatakse naaberministeeriumiks asutust, mille minister jäi purjusjuhtimisega vahele, ehk siis sots. ministeerium?
    Kõike seda ja varasemat arvesse võttes võib vist hakata arvama, et loos esinevad tegelased on rahandusministeeriumist? :)

    Aga igatahes jaksu kirjutajale. Ma ootan iga postitust kui hingeõnnistust :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma olen ka kõvasti mõelnud ja vihjeid lugenud, et mis Asutusega on tegemist. Kui on rahandusministeerium, siis on igatahes korralikult jälgi segatud. Jutt on ju Asutusest mis vahel suhtleb Ministeeriumiga, seega ei saaks ministeerium olla. Lisaks asub rahandus superministeeriumis, mille aknad ei käi lahti ja seega ei saa lindudele seemneid aknalauale puistada.

      Kustuta
  2. Võiks ju aktsepteerida mõtet, et kirjanduses esineb aeg-ajalt kunstilisi üldistusi. ;)

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korr

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha.  ‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba. Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti. ‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima