Otse põhisisu juurde

Kuidas motiveeritakse töötajaid

Suur Ülemus istub laua taga ja mõtleb. Tema laual on uus, verivärskelt Ministeeriumist saabunud meede, mida on vaja hakata ellu viima. Asutust meetme läbirääkimistesse ei kaasatud, kuna see pidi esialgu minema teisele asutusele, kellel aga õnnestus sellest kulisside taguseid mahhinatsioone kasutades kõrvale viilida. Nüüd on vaja selle meetme elluviimine ühele õnnetule hingele ülesandeks teha. See peaks olema keegi, kes tunneb valdkonda ning kes on juba selliste programmide juhtimisega tegelenud. Ilmselt see ei saa lihtne olema ja seda tuleb teha delikaatselt, töötajad on viimasel ajal millegipärast natuke närvilised paistnud. Samas – selleks, et ta oleks Juht, selle eest talle ju makstaksegi. Seepärast ta ju ongi Suur Ülemus. On aeg juhtida.

Niisiis helistab Suur Ülemus Juhatajale. Mõne minuti pärast astub Juhataja tuppa ning istub diivanile, silmis väsimus ning teatud ettevaatlikkus.

’Kuule,’ alustab Suur Ülemus, ’saime ülesandeks uue meetme elluviimise. Eelarve on paar miljonit, aga paraku ei antud meile selle raames juurde ei palgafondi ega värbamiskvooti ja öeldi, et peame olemasoleva meile eraldatud toetussummaga toime tulema. Ehk siis me peame selle andma ülesandeks kellelegi olemasolevl…’

’Mul pole aega veel ühte meedet juhtida, ma haldan hetkel juba nelja programmi,’ lõikab Juhataja vahele.

’Aaa… eee… okei, et mmm… ahah,’ pomiseb Suur Ülemus, ’et eee… aga siis äkki… on vahest kedagi sinu osakonnas, keda võiks kaaluda?’

’Ei,’ vastab Juhataja mornilt, ’mul on kõik inimesed kaugelt üle koormatud ja sellest demotiveeritud ning lisaks riigireformi keerises demoraliseeritud, meil on tulemas mitmed suured taotlusvoorud, alustame juba ühe uue programmi elluviimist… ei, mitte mingil juhul, mul pole kedagi. Mina teeks ettepaneku taotleda Ministeeriumist värbamiskvooti, eriti kuna ma saan aru, et kuna palgaraha ka pole, siis lisatasusid ei ole võimalik määrata, nii et sisuliselt on see täiendav tasustamata töö niigi ületöötanud inimestele.’

Suure Ülemuse nägu tõmbub tusaseks.

’Ma pean ütlema, ja palun andeks, et ma olen aus,’ ütleb ta, ’aga kui sa ütled, et su alluvad on demotiveeritud siis kas siin pole mitte juhtimisprobleem? Mulle tegelikult tundub, et sa viimasel ajal ei tegele üldse oma inimeste motiveerimisega. Juhi roll on motiveerida ja raha on vaid üks asi, mis inimesi motiveerib. Ma arvan, et sa peaksid pöörama rohkem tähelepanu oma tegevuste strateegilisele juhtimisele, selgitama oma inimestega, et nad teaks, mille nimel nad töötavad ning milline kasu nende tegevusest Eesti riigile on – inimesed peavad tundma, et nad on vajalikud ja väärtustatud, see tõstab motivatsiooni. Ma tahan, et sina ja su inimesed näitaksite üles initsiatiivi, et te oleksite vastuvõtlikud uutele ideedele, et te võtaksite riske ning püüdleksite isikliku arengu poole, et tõusta ametiredelil ning panustada rohkem meie riigi arengusse. Minu arvates meie praegune vestlus näitab, et sa pole vahest oma ülesannetest päris täpselt aru saanud ja ma tahaksin edaspidi näha, et sa ennast parandad.’

’Ühelgi mu inimestest pole aega täiendavate tööülesannete vastuvõtmiseks,’ vastab Juhataja väsinult.

’Noh,’ ütleb Suur Ülemus, ’juht peab tegema ka raskeid otsuseid ja kui sa ise ei soovi seda kellelegi ülesandeks teha, eks ma siis teen seda ise. Palun saada Noor Menetleja minu juurde.’

Juhataja tõuseb ja lahkub aeglaselt jalgu lohistades.

Natukese aja pärast astub Noor Menetleja Suure Ülemuse kabineti uksest sisse.

’Ministeerium tegi meile üles…’ alustab Suur Ülemus.

’Mul on pooleli praegu kaks taotlusvooru, ma olen tänase päevaga koostanud kaheksateist lepingut, mis kõik ootavad endiselt sinu allkirja, mu elukaaslane ähvardas eile välja kolida, mu ema on haiglas ja mul ei ole aega võtta omale lisaülesandeid!’ teavitab Noor Menetleja.

’Eee, ahsoo,’ tõmbub Suur Ülemus tagasi, ’aga mmm… äkki siiski?’

Noor Menetleja üksnes põrnitseb.

’Okei,’ ütleb Suur Ülemus lõpuks ja vajub mõttesse. ’Mmm… hetkel teie osakonnas ju hankeid pole, eks? Ma vaatasin, et selles uues programmis on vist vaja teha ka mõned hanked, et äkki… eee… saad palun Hankespetsialisti siia kutsuda?’

’Hankespetsialisti?’ imestab Noor Menetleja.

’Nojah, meil olid just ülevaatamisel meie Asutuse ametijuhendid ja need olid minu laual kinnitamiseks ja ma vaatasin, et tal on ametijuhendi järgi ülesandeid natuke vähem kui teistel ning ka meie Asutuse personalistrateegia sätestab, et me võimaldame inimestel õppida terviklikult tundma ka teisi valdkondi, ning miks ei võiks sobida hangetega tegelev inimene kogu meedet juhtima ja taotlusvoorusid läbi viima lisaks hangetele? Mõlemad nõuavad hoolikust ja… jah, just, palun saada Hankespetsialist minu juurde. Ning ühtlasi pean ma siiski ütlema, et ma tegelikult lootsin, et sa näitad üles rohkem initsiatiivi.’

Noor Menetleja lahkub jalgu järel lohistades.

Mõne aja pärast astub Hankespetsialist uksest sisse. Tema näol on ilme nagu inimesel, kes püüab unustada midagi hirmsat. Tõenäoliselt mõnda riigihanget.

’Jah?’ küsib ta.

’Ministeerium on andnud meile austava ülesande viia ellu uus oluline meede, millega anname uue tõuke Eesti majandusarengule,’ ütleb Suur Ülemus. ’Mul on vaja kedagi ambitsioonikat ja hoolikat, kedagi, kes sooviks ja tahaks panustada meetme käima lükkamisele ja selle käigus kasvada inimesena ning omandada uusi oskusi. Me kahjuks ei saa seda täiendavalt tasustada, kuid uued väljakutsed oleksid kindlasti motiveerivad, tegemist ei oleks bürokraatliku seadusest näpuga järje ajamisega, vaid võimaldaks sul rakendada loovust, näidata initsiatiiv….’

’Ja-jah,’ lõikab Hankespetsialist vahele, ’mida iganes, ma teen seda.’

Üle Suure Ülemuse näi venib naeratus.

’Tubli,’ ütleb ta joviaalselt. ’Ma meilin sulle toetuse andmise tingimused ja eee… räägi siis Juhatajaga läbi, kuidas te täpselt hakkate seda meedet ellu viima, tema on ikkagi sinu otsene ülemus ja kuna ma nagunii olen ära puhk… et eee, räägi siis Juhatajaga, eks?’

Hankespetsialist lahkub jalgu lohistades.

Suur Ülemus nõjatub oma tooli ja lubab omale naeratuse. See läks nüüd hästi. Meede sai delegeeritud. Töötajad sai motiveeritud ja rahulolematus väljendatud, edaspidi nad kindlasti ei käitu nagu laisad molkused. Vahest selleks, et teised tulevikuski näitaks initsiatiivi, võiks ikkagi teha Hankespetsialistile väikese lisatasu, no paarkümmend eurot kuus, ega see töö nii raske ka nüüd pole. Juhataja, sunnik, oli nagunii ka väikese noomituse ära teeninud, ilmselgelt ta peab oma juhioskusi veel arendama ja oma inimestega rohkem töötama, nii et ka see õppetund oli ainult tema enda heaks. Ja vahelduseks igasugustele nõukogude ja töögruppide koosolekutele oli hea olla korraks Juht ja näidata Juhatajale ja teistele, kuidas tuleb inimesi juhtida. Näed, Juhataja siin ajas sõrgu vastu, et keegi ei saa võtta ülesannet vastu, aga hähh, tegelikult on see käkitegu. Tuleb lihtsalt inimesi motiveerida, ilmselt praegu kõik istuvad ja vihuvad tööd teha ja mõtestavad oma töösse suhtumist ümber.

Ja Suur Ülemus on päevatööga väga rahul.

Korrus allpool istub Juhataja, põrnitsedes tühja pilguga aknast välja.

’Saaks see päev juba läbi, kurat, saaks ometi Noore Menetleja Lätist toodud uut rummi jooma enne, kui viimanegi mõistuseraas peast kaob,’ mõtleb ta.

Kaks tuba eemal istub Noor Menetleja, surfates CV-Online lehel.

’No kurat, ei ole mingeid pakkumisi,’ mõtleb ta, ’aga huvitav, kas Prantsuse Võõrleegionisse naisi võetakse vastu?’

Veel kaks tuba eemal avab Hankespetsialist vilet lastes parajasti tühja Wordi dokumendi.

’Hea, et ma juba eile otsustasin täna lahkumisavalduse esitada,’ mõtleb ta.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korr

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha.  ‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba. Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti. ‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima