Noor Menetleja
astub Juhataja kabinetti ja sulgeb oma selja taga ukse. Tema silmad on punased
ning temast õhkub kurnatust.
’Kõik on perses,’
konstateerib ta.
’Seda ma tean
niigi, aga mis nüüd täpsemalt?’ küsib Juhataja, rebides pilgu oma exceli
tabelitest lahti.
’Ühesõnaga,’
alustab Noor Menetleja. ’See minu surnud hobuse projekt, no tead küll, see
avaliku teenistuse praktikapakkumiste portaal. Saime seal mõni aeg tagasi
lähteülesande paika peale pikka jamamist, kuna mingi ministeerium üritas
kõigepealt kogu projekti maha teha ja seejärel sinna kogu aeg sisse surada
mingit teemat seoses riigi ametkonna järelkasvuga, ja veel mingit jama nagu sa
tead, aga okei, saime selle klatitud. Nüüd saime ka hanke lähteülesande paika,
konsulteerisime tuttavate it-poistega kas see meie hankeprojekt on tehtav, et
me mingit totaalset joga riigihankeregistrisse üles ei paneks. Nüüd oli viimane
koosolek ja ma mainisin seda ning nüüd sain just teate, et üks päevaleht on
ette valmistamas artiklit, et kuidas me rikume seadust, et kuidas toimub
kokkumäng IT-lahenduste hangetel, ning et neil on infot, et mina kavatsen kokku
mängida tuttavate firmadega. Ma nagu üldse ei tahtnud seda, ma lihtsalt
tahtsin, et registrisse saaks üles pandud mingi normaalne asi ja et asja saaks
korralikult tehtud, aga keegi ilmselt on selle lekitanud kusagile ja ma ei saa
aru, miks see üldse nii on või mis ma nüüd tegema pean! Kas ma nüüd lähen
vangi?’
Noore Menetleja
hääl murdub, tema silmades helgivad pisarad.
Juhataja vaatab
Noort Menetlejat kaastundlikult.
’See, ma arvan,
on kommunikatsiooniküsimus,’ ütleb ta lõpuks.
’Kuidas on see,
et praegu kirjutatakse artiklit sellest, kuidas mina olen teinud kokkumängu riigihankel,
kommunikatsiooniküsimus?’ ei saa Noor Menetleja aru.
Juhataja
takseerib veel pikalt Noort menetlejat ja mõtleb. Noor Menetleja on hea
inimene, ta tahab alati parimat. Ta on entusiastlik ning juba mõistab üht-teist
avaliku sektori elust ja kuidas toimivad üldprintsiibid. Ta teab Tõde Surnud
Hobustest ning on oma esimese surnud hobusega edukalt ratsutanud esimese
kriisini.
Ja Juhataja
otsustab, et on aeg järgmiseks Tõeks – Tõde Kommunikatsioonist.
’Niisiis,’
alustab Juhataja. ’Sõltumata sellest, mis on põhjuseks, aga kui keegi kusagil
kirjutab artiklit, kus figureerib meie Asutuse nimi, on alati tegemist
kommunikatsioonikriisiga. Sellistes kriisides valitsevad teatud reeglid,
millest ma nüüd kohe sulle räägin. Kuid enne on meil vaja välispidist hinnangut
sellele, et kui raske kriisiga tegemist on. Esimene samm selleks on
informeerida meie Kriisijuhti.’
’Seda ma juba
tegin eile õhtul, kohe kui teada sain – saatsin talle e-kirja,’ nuutsatab Noor
Menetleja.
’Suurepärane,
ütleb Juhataja. ’Ole palun hea, mine allkorrusele ja palu Kriisijuhil meiega
liituda.’
Noor Menetleja
lahkub ja naaseb mõne minuti pärast.
’Kommunikatsiooniosakond
ütles, et Kriisijuht on haiguslehel,’ teatab ta.
’Mhm,’ noogutab
Juhataja, ’ seda oligi arvata. Ta on tark inimene ning tal on vaja alibit, et
kui sitt ventilaatorisse keerab, et tema pihta ei saaks. Kuna Kriisijuhil on ka
märkimisväärne kontaktidevõrgustik ajakirjanduses võime ühtlasi olla kindlad,
et artikkel on tõepoolest kirjutamisel, sest kui tegemist oleks lihtsalt tühja
ähvardusega, oleks ta praegu meile juhiseid jagamas. Kuna teda aga pole, peame
kriisi ise ära reguleerima.’
’Kas
kommunikatsiooniosakonnast teised inimesed ei saaks meid aidata?’ küsib Noor
Menetleja.
Juhataja raputab pead.
’Ma kardan, et siin
on teatud valearusaam ja mitte ainult sinul. On põhjus, miks avaliku sektori
asutustes on tööl kümneliikmelised kommunikatsiooniosakonnad.
Võime üldistades
öelda, et avalikus sektoris kommunikatsiooni eesmärgiks üldjuhul on hea
võimendamine ning halva summutamine. See on ideaal. Paraku ajakirjandust hea
üldiselt ei huvita – see ei too klikke ning ka ühiskonda jätab see suhteliselt
külmaks. Kui näiteks keegi riigiametnik saavutab milleski suurepärase tulemuse,
siis tegemist on üksikjuhtumiga, kuna avalik sektor tervikuna on teatavasti ebakompetentne. Lisaks on hea tulemuse nimel ametnik tõenäoliselt rikkunud
seadust - kuna antud seadusandlikus raamistikus lihtsalt pole võimalik eesmärke saavutada ilma, et sa mingit reeglit ei rikuks - ning teda tuleks seaduserikkumise eest karistada. Teisest küljest aga kui keegi on midagi
pekki keeranud, siis tegemist on kinnitusega, et avalik sektor on
ebakompetentne ning loomulikult vea teinud ametnikku tuleks karistada.
Seetõttu kõik
kommunikatsiooniinimesed asutustes liiguvad vääramatult sinnapoole, et mitte
võimendada head, kuna ei saa võimendada midagi, mida avalikkuse jaoks üldiselt
ei ole, vaid summutada, et see pask, mis meil igapäevaselt siin keeb, ei plahvataks
väljapoole ning juhul, kui plahvatab, oleks võimalik öelda, et tegemist on kommunikatsiooniprobleemiga
ning oleks kiiresti võimalik leida patuoinas.
Üldistatult võime
öelda, et avaliku sektori kommunikatsiooni ülesandeks on probleemide
ähmastamine, otsuste venitamine, küsimuste vältimine, numbrite manipuleerimine,
faktide väänamine ning vigade varjamine. Mida paremini sa neid oskusi valdad,
seda kiiremini sa tõused kommunikatsiooniosakondade ametiredelil. Kui aga sitt
on ventilaatoris, on kommunikatsiooninimeste pühaks kohuseks saada lahti lastud
probleemi eest, mida nemad ei ole põhjustanud. Seetõttu pudenevadki nad laiali
haiguslehtedele kohe, kui mingi jama on. Sa võid ette kujutada näiteks sõnnikut
täis pooleldi lekkivat laeva tormisel merel, kus kommunikatsiooniinimesed
meeleheitlikult püüavad leketele punne ette taguda, aga niipea, kui natuke vett
trümmi satub ja sitt haisema läheb, visatakse punnitaguja üle parda haidele järamiseks.
Niisiis oleme me
antud hetkel olukorras, kus meie Kriisijuht on alibiga väljas ja ma olen üsna
kindel, et ka teised kommunikatsiooniosakonnas on hetkel arstide juures
tõendeid välja nuiamas. Niisiis oleme me omapäi ning lahendame olukorra
vastavalt oma paremale äranägemisele rakendades avaliku sektori toimimise ja
kommunikatsiooni põhiprintsiipe.
Üks meie võimalik
teguviis antud juhul võiks olla, et kui selline artikkel ilmub, siis me
avaldame vastuartikli, kus ajame igasugust kägu, näiteks ütleme, et
lähteülesanne polnud veel valmiski vaid tegemist on mustandiga, mida on
tugevalt edasi arendatud ning seetõttu pole see üldse oluline, või et need sinu
it-poisid polnud üldse it-poisid vaid koostööpartnerid, keda kaasasime
nendepoolse sisendi saamiseks. Me väldime artiklis tõstatatud küsimusi, mis
ilmselt on, et riigihanked on kallutatud, ja selle asemel kirjutame, kui palju
me viime läbi hankeid ning kui väike on meie vaidlustuste protsent. Me jaurame
kõvasti ja valjusti riiklikest eesmärkidest ja e-riigist ja ebaolulistest
pisidetailidest ning uputame igasuguse diskussiooni loetamatusse sõnamulinasse,
millest mitte keegi aru ei saa, ning seeläbi varjame enda tehtud vigu, kuna
formaalselt oleme esitanud vastulause ning ükski ajakirjanik ei suuda meie
loodud jamast ennast läbi närida nii, et tal juhe kokku ei jookseks. Eesmärk on
mitte arendada diskussiooni vaid see tappa või summutada, kuni mõnel teisel
asutusel läheb mingi asi ventilaatorisse ja tähelepanu läheb meilt ära.
See, kusjuures,
on väga tõenäoline. Igal riigiasutusel on laua all ootel paras ports jamasid,
mis tulevad välja varem või hiljem ning neid eelistatakse lekitada
kontrollitult. Seetõttu võibki näha, et jamad lähevad ajakirjandusse kõik
korraga, toimub nagu selline jamade avalikustamise laine. See on seetõttu, et
kui kusagil on mingi asi juba ventikas, siis teised asutused kiirustavad ka oma
jamade lekitamisega, lootes, et äkki parajasti käimasolev skandaal on piisav,
et varjutada ka nende möödapanekud. Alati aga keegi teeb valearvestuse ja
lekitab midagi liiga suurt, ning fookus pöördub hoopis nendele. Mõnikord juhtub
see ka taotluslikult – näiteks on mõni asutus andnud välja kogemata hiiglasliku
toetuse start-upile, mille omanikud on koos rahaga põrutanud Kariibidele ja
nüüd tsillivad seal ja joovad kokteile ning keegi kurat enam ei saa neid sealt kätte, samas kui ametnikud püüavad välja
mõelda, kuidas seda nüüd jokkida ja varjata. Selleks, et sellist asja maha
matta, lekitatakse midagi keskpärast, aga puhutakse see võimalikult suureks ja
selle varjus vaikselt ja tähelepandamatult aetakse tegelik ja tunduvalt suurem
jama korda nii, et avalikkus seda isegi ei märka.
Seetõttu siis
võime loota, et kui ka selline artikkel meist ilmub, siis keegi noor
kommunikatsiooniinimene mõnes muus asutuses teeb vea ning lekitab midagi, mida
ei peaks lekitama. Meie parim lahendus antud hetkel olekski oodata kuni
artikkel ilmub ning siis oodata, kuni mõni teine asutus plärtsatab välja mingi
totaalse jama, mis võtab igasuguse tähelepanu meilt ära.’
’Kas ma saan nüüd
aru, et sinu lahendus oleks, et mitte midagi teha?’ pärib Noor Menetleja
uskumatult.
’Peaaegu,’ vastab
Juhataja. ’Et aga kindel olla, et asi laheneb, lekitaks ma praegu mõnele
teisele asutusele, et meil on mingi totaalne sitt käimas, et asi on nii hull,
et vist läheb vallandamisteks ja lasta teisel asutusel viga teha.
Põhimõtteliselt kommunikatsioonikriisi lahendamine koosnebki kahest etapist:
lekitamine ja ootamine.’
’See on mingi
jama,’ ütleb Noor Menetleja.
’Nii need asjad
toimivad,’ kehitab Juhataja õlgu.
Noor Menetleja
tõuseb.
’Ma pean sinust
väga lugu,’ ütleb ta, ’ kui see, mis sa praegu ütlesid, on absoluutne
idiootsus.’
Ta keerab ümber ning läheb Juhataja kontorist välja.
Juhataja naeratab
omaette, võtab telefoni ja teeb paar telefonikõnet.
Järgmisel päeval
astub Noor Menetleja taas Juhataja kabinetti. On näha, et ta pole öö otsa
maganud, tema silmad punetavad.
’Kas sa nägid
juba?’ küsib ta. ’Ma sain hommikul sõnumi, et artikkel on ilmunud, aga ma pole
veel seda lugenud.’
’Mhm,’ noogutab
Juhataja.
’Kas sa lased
mind nüüd lahti?’ küsib Noor Menetleja vaikselt.
Vastuse asemel
lükkab Juhataja üle laua hommikuse päevalehe, üle mille esikaane ilutseb
hiigeltähtedega kirjutatud pealkiri ’EAS loobub Toomas Hendrik Ilvesele antud toetuse
tagasiküsimisest.’
Noor Menetleja
sirvib lehe kaks korda läbi enne kui leiab pisikese nupukese seitsmenda
lehekülje allnurgast kus on mainitud midagi seoses avaliku sektori
praktikaportaaliga ja riigihangetega. Nupukese kohal ilutseb teine pisike nupuke, kus üks
sihtasutus annab teada, et kannab lootusetuks välja antud toetusi mitme miljoni euro eest.
’Kust nüüd see
välja tuli?’ imestab Noor Menetleja.
’Ju siis keegi
kalkuleeris veits valesti,’ kehitab Juhataja õlgu.
: D
VastaKustutaVäga hea! :-D
VastaKustuta