Otse põhisisu juurde

Kuidas elluviijad tõusevad üles


Kevad tuli – 2018-nda aasta kevad.

Jürikuu näitas, nagu kõik jürikuud, ka sellel aastal oma tujukalt muutuvat nägu, Eesti ilm tavapärasest  sitast suusailmast veel hullemaks muudetud kärmelt mööda maad tuhiseva kliimamuutuse poolt. Sadas lund ja vihma ja pussnuge ja kõik inimesed varjasid ennast soojadesse tubadesse ning rüüpasid Läti piiri äärest nihverdatud alkohoolseid jooke ning arvutasid meeleheitlikult kokku oma uut tulumaksu summat.

Ühel pilvisel ööl – see oli jüriöö – peatus üksik ratsamees kõrgel künkal, umbes poolteist penikoormat Tallinast. Ratsanikul oli riigi krediitkaardiga ostetud pikk talupojakuub õlgade ümber, Aliexpressist tellitud odav pehme kaabu sügavale silmile tõmmatud. 

Kaugel kiirgasid Tallinna superministeeriumi tuled, hilja õhtul tööl olevate ametnike valgustatud aknad nagu kassisilmad metsa mustaval põhjal.

’Seal on Riigikontroll praegu koosolekul,’ ümises ratsanik lossi poole vaadates. ’Istuvad seal ja nuhivad riigieelarve kasutamist. Oleks lihtne nende pesa seal hävitada, kuid tehku mis nad tahavad. Nemad kontrollivad üksnes riigi raha ning nende järeldused ei koti nagunii kedagi, mina nende perekondade õnnetust ei püüa. Jumal nendega!’

Ehk küll kõrgel seisupaigal, tuule käes, sugugi palav ei olnud, võttis ratsanik siiski kübara peast ja pühkis käega paar korda üle otsaesise. Vihmast läbi ilmunud lötakast immitses värvi ja ratsanik ajas selle käega laiali üle kogu oma näo. Pilvetombud kärisesid ühest kohast ja vahelduv valgus langes mehe näole. See nägu oli veel noor, ja ehk küll kahvatu, prillidega ning sissevajunud, sakris habemega kaetud põskedega – selge näide ajast, mis veedetud umbsetes koosolekuruumides – siiski mehine ja väga tõsine.

Ratsanik pani kaabu jälle pähe, võttis kuue alt tõrvalondi välja, lõi tuld, pistis londi põlema ja hoidis seda nagu küünalt püsti. Leek lõkendas tuule käes kõrgele ning ratsanik heitis londi endast eemale, sinna, kus hiiglaslik mägi Euroopa struktuurifondidest eraldatud raha oli kuhjatud üheks võimsaks mustavaks kuhjaks. Raha, olles immutatud lugematute läbipõlenud ametnike soolakate pisaratega, võttis kärmelt tuld ning mühisev leek tõusis kõrgele.

Imelik oli mis nüüd sündis.

Ümberringi, niikaugele kui silm ulatus, välkusid pimeduses tulisilmad, mis paar silmapilku põlesid ja jälle kustusid.

Ning ümberkaudsed metsad lõid kihama ning kõikjalt – saludest, hiidedest, rohumaadelt, sihtasutuste kontoritest – sammusid aeglaselt ja sihikindlalt välja elluviijate read. Signaal oli antud – raha tuleb põletada. Eelarved olgu täidetud, või muidu on hukatus. 6% tulemusrahastust oli vaja püüda või kui ka mitte, siis vältida vähemalt seda, et kõik fondid suletaks eelarve madala täitmise tõttu. 

Ja sihikindlalt asusid elluviijad tööle. Ühes kohas tõusis uus tuli, mis enam ei kustunud, paisates õhku hulga eesmärgipäraselt kasutatud raha, hoolimata regulatsioonidest. Juba teises kohas purskas veripunane leek otsekui maa seest välja, kasvades kiiresti ja paisus suuremaks kui esimene, ning elluviijad noogutasid üksteisele rahulolevalt, nähes, kuidas eelarve täitmise protsendid kihutavad taeva poole.

See ei võinud enam olla igapäevane töö või üksikute ametnike omavoli, see oli sihikindel tegevuste elluviimine!

Kuid elluviijad teadsid, et kuigi eelarved täituvad, on võit on veel kaugel. Tallinn – see Rahandusministeeriumi auditite pesa – on vaja võtta, murda riigihankeseadused ja muuta STSi paragrahve personali- ja kaudse kulu osas. Murda oli vaja audiitorite võim tõlgendada seadusi, et saabuks vabadus, kus tegevusi võib teha lähtuvalt eesmärgist, mitte paindudes nagu loog abikõlbmatuse piitsa alla.

Ja nii liikusid elluviijate salgad aeglaselt Tallinna poole, täites eesmärke ja indikaatoreid nagu suutsid. Siin-seal põlesid eelarve täitmise leegid, kuid vastasrinne oli mobiliseerinud ning auditikomiteed olid tunginud Tallinnast välja ja nende hirmuäratav sõjahüüe ’Süsteemne viga!’ kajas kaugele, kaitsetud ametnikud nende eest põgenemas ummisjalu.

Need, kes veel suutsid, koondusid Tallinna müüride alla, mis kõrgusid hallide ja võimsatena kõrguses, siin-seal korrakohaselt märgistatud Euroopa Regionaalarengu Fondi logodega. Audiitorid patrullisid vankumatult müüridel, nende käes kaustad väljaprinditud riigihankeseaduse tõlgendustega.

Elluviijate armaadast eraldus üks mees. Tema sakris habe oli kõrbenud eelarvetäitmise leekides ja oli näha, et maksetaotlusi menetledes polnud ta mitu päeva duši alla jõudnud. Ta seisatas müüride ees ja vaatas üles, töökeskkonnavoliniku toel töökohast saadud prillid, mis ammu enam ei vastanud tegelikule nägemisvajadusele, nina peal loksumas.

’Perioodi 2014-2020 struktuuritoetuse seaduse paragrahvis te lubasite, et rakendusüksused kontrollivad hankeid üksnes siis, kui tellitava teenuse või ostetava asja eeldatav maksumus ilma käibemaksuta on võrdne 5000 euroga või sellest suurem! Miks kontrollivad rakendusüksuseid siiski minu sajaeuroseid kuludokumente?’ hüüdis ta meeltheitva häälega ülespoole, kus teda jälgisid tuhanded hindavad silmad.

Vaikus, mille keskel võis kuulda nõela langemist. Oodati seaduse tõlgendust.

’Samaliigilised teenused summeeritakse kogu projektiperioodi peale! Kui perioodi peale tellite teenust rohkem kui 5000 euro eest, siis on riigihankeseaduse paragrahvi 3 järgimine alati kohustuslik!’ raksatas ülevalt vastus nagu Issanda raev.

Ulg, loomalik, hullunud, vallandus lugematute elluviijate kõrist. Nad teadsid, et see on lõpp. Lootus bürokraatia vähenemisele oli kadunud, jäänud vaid lootus, et ehk pole CV veel piisavalt rikutud, et kusagil erasektoris mingi natukenegi normaalsem töökoht leida.

Rivi ees seisev mees pööras ümber.

’Vennad!’, hüüdis ta, ja tema mehine hääl kõlas viimset korda oma täie jõuga, tema silmad prilliklaaside taga särasid üleloomulikul läikel, ’vennad! Siin riigitööl pole meil enam midagi otsimist. Seal kutsub erasektor... näete, kui lahkesti, kui magusasti ta kutsub! Tule, erasektor, ja päästa oma lapsed!’

’Kuid enne me vaidlustame!’ mürises hordi vastus.

Ja hirmus nagu üksnes vihane ametnik võib olla, kihutas mees otse Tallinna väravate poole, mis olid avatud kuna valvur koos väravavõtmega oli riigireformi käigus viidud üle kaugtööle Nuustakule.

Elluviijate hord tema taga valgus väravatest sisse. Hirm levis üle audiitorite nägude, seaduste erinevad tõlgendused lehvisid tuules, siin seal oli näha traagilisi sündmusi kus audiitor oli heitnud käest auditiraporti ning meelt heites vähendas raevunud elluviijate surve all abikõlbmatut summat.

’Kohus, kohus!’ apelleerisid elluviijad, tungides edasi, ikka edasi, sügavamale Tallinna raeplatsi poole, nõudes õigust, nõudes vabadust, nõudes, et neil lastaks täita indikaatoreid ja eelarveid ilma tarbetu bürokraatiata, püüdes selgitada, et eesmärgid ja eelarved saab täidetud, kui lihtsalt mitte töötada selle nimel, et igakülgselt töö tegemist takistada, mõne inimese silmis ootamatust edust naiivne lootusesäde.

Kuid seal, raeplatsil, rünnak seiskus. Nii lähedal oli kohus, nii lähedal õigusemõistmine, kuid selle ees seisis raudne müür. Vaikivad, hiiglaslikud, seisid seal Euroopa Kontrollikoja audiitorid ning nende kiivrite silmadest põlesid vääramatu jõu tulukesed. Pikad rüüd maani, käes hiiglaslikud abikõlbmatuse piitsad, seisid nad vankumatult, hirmuäratavalt, neist kiirgamas kohutav lubadus.

Ja elluviijate hoog peatus. Niheleti ühte- ja teistpidi, sügati kukalt, siin-seal tekkisid spontaansed koosolekud ja võrgustikud. Kusagil hakati arutama parima praktika vahetamisest ja et peaks tegema memo. Keegi pakkus välja, et võiks luua info vahetamiseks Facebooki grupi.  

Ja raudne müür astus sammu lähemale ning rasked käed piitsadega tõusid.

Ja elluviijate mass taganes. Samm-sammu järel, loobudes nii raskesti kättevõidetud edusammudest seaduse tõlgenduste osas, aktsepteerides abikõlbmatuse ülimust. Ikka kiiremaks ja kiiremaks muutus taganemine, tänav tänava järel, elluviijate järel aeglaselt sammumas hirmuäratav audiitorite salk.

Ning siis saabus murrang. Väikeselt kõrvaltänavalt sööstis elluviijate peale hilinemisega Ülemistelt kohale jõudnud rakendusüksuste salk, käes juba valmiskirjutatud tagasinõudelehed, hoides neid enda ees nagu kaitsvaid amulette ning nende üheskoos võimsalt skandeeritud sõjahüüd ’SFOSS! SFOSS!’ – kohutav auavaldus hirmuäratavale jumalale, infosüsteemile, mis alati võttis dokumendid vastu ja siis kaotas need ära – rebimas tinast taevast tükkideks.

Ja elluviijad pöördusid ja põgenesid Tallinna värava poole. Habetunud mees langes põlvili tänavamudasse ja pööras oma meetmele armu paluvalt käed taeva poole, kuid audiitor nähvas talle abikõlbmatuspiitsaga ning lähedal olev meetmehoidja väänas elluviidavale programmile kohe 25% tagasimakset riigihankeseaduse rikkumise eest. Kõrvaltänavatelt sööstsid välja riigireformipoisid, naerdes ja pilgates põgenevaid ametnikke: ’Välja Tallinnast, välja! Välja koos perede ja keskkontoritega!’

Ja väravast välja tungeldes, üksteise peal trampides, sööstsid elluviijad linnast välja oma toetuse andmise tingimuste poole. Löödult põgeneti tagasi kontoritesse, põrnitsema kurblikult maksetaotlusi vaheldumisi CV onlinega ja kohta, kus alles hiljuti oli toimunud hirmus lahing, jäid sillutama vaid purunenud lootused ning lahkumisavaldused.

Pärast õnnetut lahingut Tallinna all kadus mässavate elluviijate õnn täiesti. Rakendusüksused jahtisid õnnetuid vaidlustajaid ning raske, verine nuhtlus langes õnnetute elluviijate kaela, kes oli julgenud oma kadunud bürokraatiavaba priiust seadusliku vaidlustamise teel püüda. Aastaaruandeid, ettemaksutaotlusi ja maksetaotluste prognoose uuriti ja puuriti ja küsiti selgitusi – miks on eelarved täitmata, miks on puudujääke indikaatorite täitmises? Lahenduseks leiti, et on vajalik tihendada koostööd rakendusüksustega, rohkem koosolekuid, rohkem seireid, tihedamalt esitatada maksetaotluseid. 

Elluviijate priiusevaim oli lühikeseks ajaks lõkendanud. Pärast seda ei julgenud nad enam niipea hakata vastu summeerimistele, audiitoritele, seaduse tõlgendustele, ehk küll bürokraatia raudne ike neid raskemini rõhus kui enne suurt mässu. Elluviija unustas ajutiseks oma eesmärgid miks seda tehakse, unustas ühiskondliku muutuse taotluse ja majandusarengu soovi ja vabaduse ellu viia tegevusi, milleks nad ju olid tegelikult palgatud, ja pikk, raske uni algas kuni ükskord eurorahad said otsa.

(E. Bornhöhe ainetel)

Kommentaarid

  1. Tere! Mul on üks mõte, mida tahaksin teiega jagada. Kui teil juhtub olema tahtmist seda ära kuulata, oleksin tänulik, kui annaksite märku minu gmaili aadressil.

    VastaKustuta
  2. Vabandust, kahjuks ei näinud kommentaari õigel ajal. Kahjuks on profiil privaatne, aga kui saab jätta siia e-maili, siis palun Noorel Menetlejal ühendust võtta.

    VastaKustuta
  3. Aitäh! Ei mäletanudki, et profiil on privaatne :) Mulle saab kirjutada leheneeger at gmail.com.

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korr

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha.  ‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba. Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti. ‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima