Otse põhisisu juurde

Kuidas kogutakse statistikat

Juhataja on juba pool tundi unistavalt aknast välja vaadanud, kui Noor Menetleja asub ette teatamata tema kabinetti sisse, istub toolile maha ja lükkab Juhataja poole paki pabereid. 

‘Ma sain Kontrollivast Asutusest kätte meie uue töötute meetme andmekorjevormid,’ täheldab ta.

Juhataja ärkab oma transist, pöörab siis pilgu paberitele ja põrnitseb neid, nagu tegemist oleks millegagi, mis on juba mitu nädalat tagasi ära surnud ja nüüd lõpuks haisema läinud.

‘Jep,’ ütleb Noor Menetleja, ‘need vormid peame jagama igale meie üritusel osalejale ning nende põhjal koostatud koondit hakkame esitama Kontrollivale Asutusele iga läbi viidud ürituse kohta. Kõik kolmkümmend kuus lahtrit peavad olema täidetud. Ma printisin ühe hooga neid välja hulgim, et saaksime kohe oma üritustel jagada.’

Ja ta demonstreerib väljaprinditud hiiglaslikku ja värvikirevat rohkete lahtritega Exceli tabelit.

‘Nii, näed, siin on muidugi kontaktandmik, eks,’ selgitab ta. ‘Ja siia peab osaleja kirjutama, et mis haridus tal on, kui vana, kus ta elab, mida ta parajasti teeb, kas ta on töötu, kas ta elab koos mittetöötavate leibkonnaliikmetega, või elab ta koos mittetöötavate leibkonnaliikmete ja ülalpeetavate lastega, või on ta üksikvanem, või on tegemist rahvusvähemuse või pagulasega, kas ta otsib tööd või on juba heitunud või on talle äkki määratud puue. Ja siis loomulikult peame hoidma nendega kontakti, kaardistama, kas meie üritusel osalemine aitas neil nelja nädala jooksul saada tööle või mitte ja nii edasi veel kakskümmend andmelahtrit.’’

‘Ollallaaa,’ pomiseb Juhataja pabereid uurides.

‘Kas sa kujutad ette, millise näoga meid vaadatakse, kui me ürituse lõpus igaühele sellise asja nina ette surkame?’ küsib Noor Menetleja.

Juhataja kujutab seda suurepäraselt ette. Igasugused hirmuäratavad edasi- ja tagasisideküsimustikud, statistikaaruanded, andmekorjevormid ning muud sarnased kohustuslikud tabelid on struktuuritoetustest rahastatavate tegevuste vääramatu osa ning Juhataja on oma varasema karjääri jooksul pidanud oma korraldatud üritustel selliseid pabereid ohtralt jagama. Kõige selle alusel on tal välja kujunenud üsna kindel seisukoht sellesisuliste asjade osas.

‘Sellist jama me küll oma osalejatele ei hakka jagama,’ teatab ta lõpuks.

Noor Menetleja noogutab.

‘Kas sina oled aru saanud, miks me seda peame tegema?’ küsib ta.

Juhataja kehitab õlgu. 

‘Kvaliteetne statistika on ülimalt vajalik komponent riigi ressursside planeerimisel. Kui meil poleks statistikat, siis mille alusel me oskaksime öelda, kas me teeme õiget asja? Hinnata, mis on meie tegevuste mõju? Kuidas saaksime me võrrelda ennast teistega? Kuidas muidu saame raporteerida riigi sees ning rahvusvaheliselt oma edulugudest?’ deklareerib ta.

Noor Menetleja vaatab Juhatajat pikalt, otsides deklaratsioonist peidetud tõetera.

‘Aaa, et aruandluseks?’ küsib ta lõpuks.

‘Mhm,’ noogutab Juhataja. ‘Reaalselt muidugi peale aruande esitamist see statistika ei koti enam kedagi. Muidugi kaevatakse numbrid taas üles, kui kusagil ministeeriumis või poliitilisel areenil on vaja mingit rumalat dogmaatilist seisukohta kaitsta. Statistika puhul on ikkagi tegemist asjaga, mida on võimalik väänata üht- ja teistpidi, numbreid masseerida, kontekstist välja rebida, vääralt tsiteerida ja erinevalt tõlgendada. Oma seisukohti mitte toetavat statistikat on võimalik hävitada väites, et see on kogutud küsitava metoodikaga või et valim ei olnud ei valiidne ega reliaabne.

Riigis kogutavat statistikat on nii palju, aga inimesi, kes suudavad ka tegelikult statistikat teaduslikult tõlgendada ja sellest aru saada, on äärmiselt vähe ning enamasti nad töötavad juba ammu erasektoris, kus andmeanalüütikutele makstakse neli korda enam kui riigisektoris. Õnneks aga seetõttu keegi ei suuda ega oska kontrollida ka meie poolt kogutava statistika kvaliteeti, mis omakorda tähendab, et andmete kogumisel on meil ruumi teatud… loominguliseks lähenemiseks, mida, ma arvan, kasutame ka antud juhul.’

‘Sa tahad öelda, et me valetame? Või et me hakkame ise täitma andmekorjelehti?’ küsib Noor Menetleja otsekoheselt.

‘Mitte päris,’ vastab Juhataja. ‘Valetamine ikkagi tähendab teatud tahtlikkust, et me teadlikult eksitame kedagi, omades samas ise mingit muud infot. Loomingulise lähenemise puhul see nii üks-üheselt mõistetav ei ole. Samuti kui me ise täidaks pabereid, siis see oleks dokumentide võltsimine ja paragrahv.’

‘Niisiis?’ küsib Noor Menetleja.

‘Niisiis, me ei lase osalejatel täita ühtegi andmekorjevormi. Kuna me aga peame nagunii koguma kokku registreerimisvormid, et raporteerida Kontrollivale Asutusele, kui palju inimesi meil üritustel osales, siis me liidame kõigi osalejate arvu lihtsalt kokku ja teeme mingi normaaljaotuse, ütleme, et kõikidest osalejatest näiteks neli protsenti on puudega, kaksteist protsenti on üksikvanemad, neli protsenti etnilised vähemused, kaks elavad koos hooldamist vajavate vanematega. See tähendab ühte lihtsat Exceli valemit, lööd sinna sisse osalejate numbri ja hopsti, ongi sul olemas, kui paljud üritusel osalejatest olid muus ebasoodsas olukorras. Ja selle koondi esitamegi Kontrollivale Asutusele ja kõigile teistele uudishimulikele.’

‘Vaadates seda nimekirja, siis ma isegi ei kujuta ette, mis need muud ebasoodsad asjad veel olla võivad,’ pomiseb Noor Menetleja.

Juhataja kehitab õlgu.

‘Eelmises struktuurivahendite perioodis oli meil midagi sarnast ja siis olid kategooriad veidi teistsugused, aga veel lollimad. Tegime tol ajal koolitusi ettevõtete juhtidele ning pidime tagasisidevormis küsima, et ega koolitusel osalenud ettevõtte juht pole juhtumisi endine prostituut. Mõtlesime tookord välja samamoodi  normaaljaotuse ja raporteerisime, et kuus protsenti osalejatest olid endised prostituudid. Meetme lõpparuande esitamise ajal saime Ministeeriumilt kiita ebasoodsas olukorras olevate isikute eduka koolitamise eest, üheski teises meetmes polnud neid nii palju kui meil.’

Ja Juhataja irvitab sardooniliselt.

Noor Menetleja vaikib pikalt.

‘Kas sinul pole mõnikord tunnet, et igapäevaselt me siin tegeleme peamiselt erinevate petuskeemidega?’ küsib ta lõpuks.

Juhataja raputab pead.

‘Ära võta seda kui petmist,’ sõnab ta. ‘Võta seda kui mingis mõttes... korrigeerimist. Lõpptulemusena, kui sina ka oleksid endine prostituut, siis kas sina tunnistaksid seda ausalt koolituse tagasisidelehel, mida võib lugeda iga suvaline ametnik? Või kui sa ka ei oleks, aga sellist küsimust loeksid, irvitaksid ning paneksid sinna kasti linnukese ikkagi, lihtsalt et lollide ametnike üle naerda? Ehk siis me võime eeldada, et inimesed valetaksid meile andmekorjevormis nagunii. Ja kui me teame, et nad valetavad igal juhul, siis meiepoolne tegevus on lihtsalt… skaleerimine. Ja lõpptulemusena, mine tea, äkki läbi selle teeme mingis mõttes andmed reaalsusele vastavamaks ja, kuna keegi ei pea neid lehti täites ärrituma, siis ka maailma pisut paremaks.’

Noor Menetleja tõuseb püsti ja kogub tagasisidevormid kokku.

‘Mis ma nüüd nendega peale hakkan?’ küsib ta. ‘Printisin teisi välja terve pataka, aga nüüd nagu ei lähegi vaja. Prügikasti?’

‘Jumal hoidku, mitte mingil juhul,’ ütleb Juhataja, ‘keegi võib pärast neid näha.’

‘Paberihunti?’ küsib Noor Menetleja lahkudes, tema näol Juhatajale nii sarnane sardooniline irve.

‘Hunti,’ noogutab Juhataja ning suunab unistava pilgu taas aknast välja.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korr

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha.  ‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba. Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti. ‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima