Otse põhisisu juurde

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha. 

‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba.

Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti.

‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima kakskümmend inimest ja kvoot on jagatud osakondade peale laiali, nii et iga osakond peab välja mõtlema, kuidas ta oma töötajad küüditab. Meie osakonna ülesandeks on viia üks inimene Tallinnast välja.’

Ja Juhataja ohkab ning tema näost paistab kerge lootusetuse ilme, mis paneb Noore Menetleja natuke muretsema.

‘Ahsoo,’ tähendab Noor Menetleja, ‘kas me saame selle kupatuse kuidagi mõistlikult ära jokkida? Või on tegemist lahendamatu probleemiga?’

Juhataja kehitab õlgu.

‘Pole lahendamatuid probleeme, on ainult lahendused, kuidas probleemist kõrvale hiilida. See on järjekorras vist kolmas riigireform minu siin töötatud aja jooksul ning igaüks on lahendatud ilma, et me tegelikult midagi teinud oleksime. Niisiis on küsimus ainult selles, milline lahendusviis valida.’

‘Kuidas see minevikus toimunud on?’ küsib Noor Menetleja.

Juhataja mõtleb hetke.

‘Üldiselt riigireformid käivad periooditi ja nende alusloogikaks on, et ametnike arv peab vähenema. Ilmselgelt see pole võimalik, kuna ametkonnale seadustega antud ülesanded ei vähene. Kõige elementaarsemal tasemel toimub riigireform nii, et mõnele ministeeriumile antakse korraldus analüüsida riigi ametkonda ning pakkuda välja lahendused, kuidas seda koomale tõmmata. See tähendab, et mõned ülekoormatud ametnikud saavad omale prioriteetse iseloomuga lisaülesanded, mistõttu aga jäävad täitmata nende muud kohustused. Need ülesanded delegeeritakse allapoole samamoodi ülekoormatud ametnikele, kes omakorda delegeerivad oma ülesanded ära, kuni jõutakse tasemele, kust edasi pole võimalik delegeerida. See tähendab, et ülekoormus jõuab kõige madalama tasemega ametnikeni, kes aga teevad lõviosa tööst, mis on kodanike poolt nähtav ning koostööpartnerid ja kasusaajad hakkavad pahandama. Inimeste pahameel aga tähendab, et on vaja tööle võtta täiendavaid ametnikke puudujääke parandama. Ainuüksi korraldusega vähendada ametnike arvu, hakkab ametnike arv kasvama ja see on protsess, mida pole võimalik pidurdada. 

Lisaks jookseb igasugune analüüs vääramatult liiva, kuna ei saa vähendada inimeste arvu, vähendamata ülesannete arvu, mida ametkond peab täitma See omakorda tekitab küsimuse riigi ülesannetest ja paksusest. Selle puhul aga on tegemist poliitilise küsimusega, mille osas puudub igasugune üksmeel ja lisaks on tegemist valimiste mõistes ebapopulaarse aruteluga, kuna rahva hinnangul ametnikke peaks alati vähendama, aga riigi funktsioonid peaks alati jääma samaks või suurenema. Seetõttu jõutakse lihtsustatud olukorrani, kus antakse korraldus vähendada inimeste arvu vähendamata ülesannete arvu ning antakse riigiasutustele ette laest võetud number – muutes küsimuse sisulisest arutelust, et millist riiki me vajame, küsimuseks, et kuidas raporteerida, et etteantud jaburad laest võetud numbrid on täidetud. See aga on õnneks teema, kus ametnikel on aastakümnete pikkune kompetents.

Lihtsaim ja kõige laiemalt kasutatav variant on koondada inimesed paberil, ehk kustutada struktuuridest täitmata ametikohad. Igas riigiasutuses, kus on tervemõistuslikud juhid, on sellised ametikohad, mis on loodud pidevalt toimuvate struktuurireformide keerises ja mida kunagi ei plaanitagi täita. Selliseid ametikohti tehakse ühest küljest selleks, et kui tuleb järjekordne keeld inimesi värvata, millele peaaegu alati järgneb korraldus võtta vastu uued ülesanded, et oleks värbamislõtk, ja teisest küljest, et kui tuleb korraldus ridu harvendada, oleks kohe täitmata töökohad, mille kaotamisest raporteerida.

Teine variant on, et mõnele inimesele tehakse pakkumine - me koondame su ära ja võtame tagasi tööle käsunduslepinguga. Inimene saab koondamise ning veidike kõrgema palga, millega kompenseeritakse sotsiaalsete garantiide kaotust. Vastutasuks raporteerib asutus inimeste kokkutõmbamisest, kuna õnneks ei võeta ametnikena arvesse neid, kes osutavad riigile lihtsalt teenust. Kõik on rahul - ametnik on saanud suurema palga, riigiasutus raporteerinud ametnike vähendamisest ning poliitikud jauravad valijatele ametnike arvu kokkutõmbamisest. Selle variandi ekstreemne versioon on see, et kuna ametnike arv lüüakse üldjuhul kokku kord aastas, siis inimesed koondatakse ära vahetult enne kuupäeva kukkumist, raporteeritakse arvu vähenemisest ning kohe järgmisel kuupäeval võetakse nad uuesti tööle.

Kolmandaks variandiks on ülesannete delegeerimine sihtasutusse, kuna sihtasutused on üldiselt mingisuguse hübriidse juriidilise vormiga ja neid ei kaasata enamasti avaliku sektori statistikasse. Sihtasutused saavad alati vääramatult kõige hullemad avalikud ülesanded riigis, kuna sinna lükatakse kõik asjad, mis on kas liiga rasked, riskantsed või muidu ebameeldivad kuna, noh, kui need ülesanded oleksid meeldivad, siis ministeeriumid teeks need ise ära. Siis on võimalik ülesanded lükata majast välja kusagile mujale, kus neid hakkavad täitma teistsuguse lepingulise vormiga inimesed, sageli needsamad, kes töötasid delegeeritud küsimustega ministeeriumis, ning taas on võimalik raporteerida avaliku sektori kokkutõmbamisest.

Neljandaks variandiks koondatakse ära mingid õnnetud inimesed - koristajad, turvamehed ja muud sellised ning ostetakse teenused sisse erasektorist. Et aga sellised teenused on alati hangitavad ning kuna ostetakse madalaimat hinda, pole keegi teenusega rahul ning esimesel võimalusel püütakse leida lahendus olukorra muutmiseks.

Loomulikult kõikide nende variantide käikulaskmisel venitatakse nii pikalt kui võimalik lootuses, et äkki valitsus kukub ning järjekordse algatuse saab vaikselt maha matta.

Nüüd aga tundub, et meie poliitikud on seekord end ületanud ja leidlikult pannud riigireformile koguni kaks vastukäivat eesmärki - ühest küljest traditsiooniline ametnike arvu vähendamine ja teisest küljest ametnike Tallinnast väljaviimine. See tähendab, et peame valetama mitte ainult ühe, vaid kahe numbri kohta – ühest küljest kuidas me aktiivselt riigisektorit kokku tõmbame ja teisest küljest kuidas me hoogsalt mööda Eesti äärealasid laieneme.' 

Juhataja peab pausi ja ohkab sügavalt.

‘Nii, ja saan aru, et traditsioonilised lahendused siin ei tööta jah?’ küsib Noor Menetleja.

‘Näkää,’ vastab Juhataja. ‘Mul on on hetkel küll üks täitmata ametikoht struktuuris, mida ma olen seal hoidnud vere ja valu ja vaevaga, aga just eile tehti teatavaks, et meile anti ülesandeks mingi uue hirmsa programmi elluviimine. Ma täpselt ei teagi veel mis see on, aga tundub olevat mingi luupainajalik struktuurifondidest rahastatatav koostöömeede ülikoolide ja ettevõtete vahel, mille eesmärgiks on toetada projekte, mis aitavad töötutel tööle saada nutika spetsialiseerumise ja keskkonnakaitse valdkonna ettevõtmistes. Kuna selle käigus me vääramatult vihastame välja nii ülikoolid, ettevõtted kui ka töötud, on mul vaja selle meetme etteotsa värvata mõni ekstra õnnetu tähe all sündinud hing, kes praegu veel õndsas teadmatuses Tallinna tänavatel jalutab ja uuest põnevast väljakutsest avalikus sektoris unistab. Lihtsalt Tallinnast on sellist rumalukest nii palju lihtsam leida kui mujalt Eestist ning seetõttu ei saa ma seda kohta ka Tallinnast välja viia. 

Lihtne variant oleks potentsiaalselt pakkuda inimestele, et kes tahavad koondamist ja siis võtta nad käsunduslepinguga kohe uuesti tööle. Paraku on meie inimesed rahastatud struktuurifondidest ja käsunduslepinguga töötajad on teenuse osutajad ja teenused on vaja hankida avaliku hankega, nii et me peaksime hakkama neid lepinguid sõlmima läbi riigihankeregistri, mida me ilmselgelt ei soovi teha. Samuti see skeem eeldab, et inimesed on sellega nõus. Paraku, vaadates meie Asutust, kus, nagu Jurist mulle hiljuti tabavalt märkis, on inimestel täpselt kaks varianti oma elukvaliteedi parandamiseks – lotovõit või koondamine, siis mitte üks tervemõistuslik inimene, olles kätte saanud koondamise, ei sõlmiks meiega käsunduslepingut, et sattuda kohe sama ekskremendi sisse, kust nad just on pääsenud, seekord juba ilma sotsiaalsete garantiideta. 

Kunagi üle-eelmise riigireformi ajal, kui tuli käsk Asutuse kulusid kärpida, seda isegi meie tolleaegse personalijuhi algatusel prooviti. Personalijuht pakkus üheksast töötajast koosnevale osakonnale varianti, et neist mõned koondatakse, kui sellega vabatahtlikult nõus ollakse. Üheksast kaheksa, sealhulgas osakonnajuhataja, nõudis sealsamas koondamist ja oleks nõudnud ka üheksas, aga tal oli õnnetuseks juba kaks nädalat varem lahkumisavaldus sisse antud. Suur Ülemus seda kuuldes vihastas ja kuna koos kulude kokkuhoiu nõudmisega oli tulnud korraldus läbi viia struktuurireform ka administratiivpersonali kokkutõmbamiseks, ütles, et kui läks trumm, siis mingu ka pulgad, ja koondas ühe hooga ära ka personalijuhi. Seejärel Suur Ülemus raporteeris, et lisaks kulude kokkuhoiule ta tegi ka struktuurireformi ära. Talle avaldati ministeeriumi poolt kiitust efektiivsuse eest ja sellest kirjutati ajalehes.’

Juhataja, mälestustesse uppunud, irvitab vaikselt ja põrnitseb äraolevalt toa nurgas olevat karuse moega tolmurulli, mis välimuse järgi on seal olnud juba mitu nädalat.

‘Nii et vabatahtliku koondamise variant meil ei tööta. Samuti ei saa me  koondada koristajaid, kuna nemad on meil hankega sisse ostetud, kuigi vähemalt meie korrusel pole koristajat hankelepingu sõlmimisest saadik nähtud, ja selle lepinguga oleme seotud veel paar aastat. Niisiis on meil vaja välja mõelda midagi uut.’

‘Kas sa tulidki siia selleks, et öelda mulle, et te koondate mind ära?’ küsib Noor Menetleja, püüdes varjata lootust oma hääles ja see tal peaaegu õnnestub.

Juhataja raputab kaastundlikult pead.  

‘Sind, ma kardan, koondatakse ära alles peale mind ja kui ma küsisin viimati Juristi käest, et millal mind koondatakse, siis ta käskis mul lõuad pidada ja lõpetada unistamine, et mind koondatakse alles pärast seda, kui Juristi enda koondamisteade on allkirjastatud ja paigutatud turvaliselt väljaspoole Asutuse haardeulatust. Ei, inimeste kokkutõmbamiseks koondati meil juba ära Assistent ja minu osakonna rolliks on täita geograafilise esindatuse nõue  – ehk me peame viima osa oma inimesi tööle väljapoole Tallinna. Kuna me muidugi tegelikult kedagi ei hakka küüditama, siis lahendame asja traditsiooniliselt paberil ja raporteerime, et me rakendame uudseid töömeetodeid ning meie inimesed hakkavad töötama kodukontorites üle Eesti. Ma küll pakkusin välja, et mu vanematel on suvila Rapla külje all, et ma olen hea meelega nõus registreerima ennast kaugtööle Raplasse, aga see on liiga lähedal Tallinnale ja igaks juhuks peaks meie inimesed töötama kaugemal. Ning siin, ma loodan, tuledki mängu sina.’

‘Kuidas täpsemalt?’ küsib Noor Menetleja.

‘Sa mainisid mingi hetk, et sa oled pärit Valgast, et su vanemad elavad seal veel ja et sa käid neil mõnikord abiks, eks?’ küsib Juhataja.

Noor Menetleja noogutab, juba nähes, kuhu see jutt läheb.

‘Jah, et siis… kuidas sulle  meeldiks, kui me registreeriksime su kaugtööle Valka ning hüvitaksime mõnikord sõidukulud, kui sa vanemaid vaatama lähed?’ küsib Juhataja.

‘Kas see muudab midagi minu jaoks?’ Küsib Noor Menetleja.

‘Näkää,’ raputab Juhataja pead. ‘Lihtsalt formaalselt sa hakkad viibima pikaajalistel, nii paar-kolm kuud kestvatel lähetustel Tallinnas ja sõidukulud Valga ja Tallinna vahel hüvitame sulle. Muud ei muuda midagi, töökoht muidugi säilib, kuna ka kaugtööd tegevatel inimestel peab olema võimalusel tagatud töölaud keskkontoris. Sellekohase muudatuse viime sisse sisekorraeeskirja juhuks kui keegi kunagi rumalaid küsimusi hakkab esitama. Põhimõtteliselt ei muuda me midagi peale ühe sõna sinu töölepingus, aga ülespoole raporteerime, et sa oled meie kohapealne esindaja Valgas ja seetõttu meie Tallinnas töötavate inimeste arv väheneb. Kui kunagi valitsus vahetub ja see järjekordne surnud hobune unustatakse ja maetakse, eks me siis registreerime sind tagasi.’

Noor Menetleja ohkab ja noogutab nõusolevalt pead.

‘Ma pean ütlema, et seda tööd kaine peaga teha on ütlemata raske,’ nendib ta.

‘Ee, jah,’ pomiseb Juhataja natuke kohmetult. ‘Sellega seoses, ee… kui sa järgmine kord vanemaid vaatama lähed, et siis eee… äkki viitsid korraks teiselt poolt piiri läbi hüpata ja mulle sealt mõned pudelid rummi tuua? Ja ma arvan, et Jurist vist tahaks sulle ka mingi tellimuse kaasa anda, tal peaks tulema uus kommunikatsiooniteenuste hange peatselt ja ta ütles, et kainelt ei suuda ta seda kokku panna.’

Noor Menetleja ohkab veel korra ja noogutab.

‘’Aitäh, ‘ ütleb Juhataja ja tõuseb. ‘Ma siis lähen ja raporteerin Suurele Ülemusele, et minu osakonnas on riigireform tehtud.’

Ja Juhataja lahkub Noore Menetleja kabinetist, uus energia kõlamas tema sammudes. Seekordne riigireform sai tehtud lihtsamini, kui ta oli kartnud ning selle käigus oli ta saanud isegi sisse seada riigieelarvest rahastatava otseliini Valka alkoholipoodidega.

‘Pikka iga riigireformidele,’ pomiseb Juhataja endamisi ja laseb vaikselt vilet. 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korr

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas täidetakse tööajatabeleid

’Kurat, üldse ei saa enam oma toas tööd teha,’ uriseb Jurist, lamaskledes Juhataja toas diivanil. ’’Raisk, nagu läbisõiduhoov ja telefoni keskjaam, kõik kogu aeg tulevad ainult küsimusega, et ’kuule, kas sina tead, kui pikk on dokumentide võltsimise puhul kriminaalasja aegumistähtaeg?’ Muudkui aga vastan neile, et viis aastat, ja vaatan, kuidas nad aeglaselt valgeks lähevad. Kõik ju jukerdavad tööajatabelitega ja nüüd stressavad, et lähevad kinni. ’ Juhataja muigab ja avab suu, et vastata, kuid samal hetkel astub sisse Noor Menetleja. ’Olete näinud?’ küsib ta ja paneb lauale väljavõtte ajalehest, kus on kirjutatud, et Ülikoolis toimub ulatuslik tööajatabelite võltsimine. Juhataja noogutab. ’Mis me nüüd teeme?’ küsib Noor Menetleja. ’Et noh, kas sellest võib tulla midagi, mis ka meid siin puudutab? Et kui mingi uurimine algab ja asi eskaleerub ja hakatakse meil ka siin kaevama?’ Juhataja kehitab õlgu. ’Eks me siis lähme vangi,’ ütleb ta flegmaatiliselt, ‘mul on j