Otse põhisisu juurde

Kuidas lihtsustatakse protsesse

Noor Menetleja astub Juhataja kabinetti, kus Juhataja ja Jurist juba traditsiooniliselt masendunud nägudega istuvad.

‘Kuulge, mul on häid uudiseid,’ ütleb ta rõõmsa häälega, ‘ma just lugesin, et Ministeerium on saanud aru, et struktuurifondide menetlemine on väga bürokraatlik ning kuna toetused on alakasutatud, soovivad nad protsesse lihtsustada. Selle kohta just ilmus pressiteade.’

‘Jeesus Kristus,’ karjatab Juhataja, samas kui Jurist sulgeb meeltheitva ilmega silmad.

‘Ma ei saa nüüd aru,’ ütleb Noor Menetleja, veidike raputatuna heale uudisele osaks saanud reaktsioonist. ’Te mõlemad jaurate kogu aeg kui pekkis süstem on ja nüüd, kus keegi sellest aru on saanud ja soovib midagi parandada, käitute nagu keegi oleks teile pommi lauale pannud.’

Juhataja ohkab sügavalt.

‘No kas sa kujutad ette, et mõni ministeerium kunagi väljastaks pressiteate kus nad ütleks, et nad töötavad välja uut regulatsiooni, millega mingi asi muutub keerukamaks, bürokratiseeritumaks või kallimaks?’

‘Eee, vist mitte,’ pomiseb Noor Menetleja.

‘Loomulikult mitte, seetõttu nimetataksegi seda alati lihtsustamiseks, bürokraatia vähendamiseks, läbipaistvuse suurendamiseks või muuks selliseks. Kümme aastat olen ma näinud pidevat lihtsustamist ja bürokraatia vähendamist ning kunagi veel pole asjad nii perses olnud. Üldloogika, kuidas selliseid sõnumeid lugeda tuleb, on, et lihtsustamine muudab alati asju keerulisemaks, bürokraatia vähendamine kasvatab bürokraatiat ja asjade läbipaistvamaks muutmine hägustab kõike sinnamaani, et keegi kurat ei saa aru mis toimub.’

Isegi kui peaks olema kusagil mõni keegi sinisilmne ametnik, kes tõepoolest proovib korraks midagi muuta, siis see on mööduv nähtus kuna mängu tuleb füüsika mis ütleb, et igale jõule on olemas vastassuunaline jõud,' jätkab Juhataja. ‘See tähendab, et kui ka kusagil peaks juhtuma ime ning midagi tõepoolest muudetakse lihtsamaks, siis tasakaalu säilitamiseks kusagil mujal midagi muudetakse automaatselt keerulisemaks, et säilitada asju võimalikult palju nii nagu nad olid enne. See tuleneb eelkõige sellest, et seadused on mitmeti tõlgendatavad ning seadusi tõlgendavad struktuurivahendite puhul lisaks meie vahetutele ülemustele kõik muud asjapulgad ja asutused, millel on volitus läbi viia auditeid. 

Kui me vaatame avaliku raha ja eriti veel struktuurifondide kontrollisüsteemi, siis kui sina minu alluvana kulutad ühe euro, siis selle seaduspärast kasutamist kontrollin mina, raamatupidaja, Suur Ülemus, Kontrolliv Asutus - seal viimases on alati vähemalt kaks taset kontrolle ja kui tegemist riigihankega siis kolm, kokku vähemalt 5 erinevat inimest - ja siis tulevad auditeerivad asutused nagu Ministeeriumi audit, Rahandusministeeriumi audit, Riigikontroll ja Euroopa Kontrollikoja audit ning igaüks neist tõlgendab seadust potentsiaalselt erinevalt. Paraku aga meil elluviijatena pole aimugi, mida meist kõrgemal olevad kontrollorganid arvavad ning üldiselt ka neil pole enne, kui nad hakkavad meie dokumente vahtima ja vigu otsima. Seetõttu me igaks juhuks rakendame juba madalamast tasemest alates maksimaalset kontrolli iga kulutuse üle, et vältida igal juhul seda, et tulevikus mõni audit määrab meile süsteemse vea. 

Seetõttu kui kusagil peaks juhtuma ime ja midagi muudetakse paremuse poole, töötab kogu süsteem selle nimel, et säilitada võimalusel status quo kuna praegune olukord on juba läbi auditeeritud ning enam-vähem on teada, et mingeid kolossaalseid jamasid ei tohiks seal tekkida. Igasugune paadiraputamine ja uute reeglite sisseviimine, mis potentsiaalselt muudavad midagi lihtsamaks, toovad sisse määramatuse elemendi ning avab ukse potentsiaalsetele hiiglaslikele tagasimaksenõuetele, mida aga keegi ei soovi.

Huvitava nähtusena töötavad füüsikaseadused koostöös avaliku sektori põhiprintsiipidega niimoodi, et kui midagi muudetakse keerulisemaks, siis see ei tähenda, et kusagil mujal midagi lihtsamaks läheks. Seda illustreerib tõsiasi, et kui kusagil ka muudetakse mingit seadust paremuse poole, siis samal ajal üldiselt muudetakse mõnda seadust vastupidiselt, või siis tõlgendatakse neid kulisside taga nii, et midagi ei muutuks üldse või siis muutuks hägustumise, suurema bürokratiseerituse või komplitseerituse poole.'

Noor Menetleja mõtleb natuke ja raputab siis pead.

‘Ma ei usu seda,’ ütleb ta.

Juhataja kehitab õlgu.

‘Näiteks- eelmises struktuurivahendite perioodis tekitas paksu pahandust riigihankeseadus ja eelkõige selle paragrahv 3 mis ütles, et riigi ressursside kasutamisel peab olema tagatud võrdne konkurents. Kuna aga keegi pole seniajani mõelnud välja paremat lahendust võrdse konkurentsi tagamiseks kui pakkumiste küsimine, siis sisuliselt tähendab see, et kui me soovime midagi osta või teenust tellida, peame võrdlema erasektorist küsitud pakkumisi ja teatud piirist alates tegema riigihanke läbi riigihangete registri. Seaduse tõlgendused ühtlasi sätestasid, et kuigi riigihangete piirmäär on 10 000 eurot, siis paragrahvi 3 tuleb rakendada ka alla riigihanke piirmäära jäävate hangete puhul, mis omakorda tähendas, et võrdlevaid pakkumisi oli vaja küsida juba alates ühest eurosendist. Loomulikult oli selline süsteem metsikult raiskav ja jabur kõigi jaoks ning tekitas palju põnevaid pealkirju ajakirjanduses, kus mingid riigiasutused olid küsinud pakkumisi selleks, et osta kaks helkurit või viia üks kontoritool Rakverre ja muud sellist. Probleemina nähti riigihanke liiga madalat ülempiiri ning seda, et Kontrollivad Asutused kontrollivad liiga palju kuludokumente.

Seetõttu siis uut perioodi ette valmistades otsustati olukorda muuta. Uue  riigihankeseadusega tõsteti hankepiir 30 000 euro peale. Struktuuritoetuste seaduses sätestati, et Kontrollivad Asutused kontrollivad pakkumiste võtmist üksnes siis, kui ostetava teenuse maht või asjade hind on üle 5000 euro. Ehk siis siit võiks ju nagu järeldada, et kui riigiasutus soovib osta midagi, mille väärtus on alla 5000 euro, võib ta selle osta ilma hindu võrdlemata parima pakkuja käest, tagades riigi ressursside säästliku kasutamise ning mitte raisates kõigi aega tillukeste summade puhul?’

Noor Menetleja noogutab.

‘Vat, ja siin sa eksiksidki,’ tähendab Juhataja. ‘Tegelikult tähendab see, et pakkumisi tuleb võtta  alates ühest sendist.’

‘Mine perse,’ ütleb Noor Menetleja.

‘Mhm,’ tähendab Juhataja. ‘Nimelt, riigihankeseaduses on ühtlasi kirjas, et samaliigiliste teenuste või asjade puhul tuleb samaliigilised asjad summeerida ja valida menetlusviis vastavalt saadud summale. Samuti sätestatakse, et kui erinevate summeerimismetoodikatega on võimalik saada erinev summeeritud summa, tuleb aluseks võtta metoodika, mis annab suurima võimaliku summa. Meie puhul Kontrolliv Asutus sätestab, et samaliigilised asjad ja teenused peavad olema summeeritud üle kogu Programmiperioodi, mis meie puhul tähendab 9 aastat. Ehk siis kahe seaduse koosmõjul ei kontrollita hankedokumente, sealhulgas seda, kas sa oled hindu võrrelnud, üksnes siis, kui üheksa aasta peale sa tellid samaliigilist teenust või toodet alla 5000 euro. Kui perioodi jooksul tuvastatakse Kontrolliva Asutuse poolt rikkumine, on võimalik määrata abikõlbmatus ka tagantjärgi juba aastaid tagasi ostetud asjade või tellitud teenuste eest.’

‘Et siis… kui ma olen tellinud näiteks trükiste kujundusteenust hea pakkuja käest aastal 2015 4000 euro eest ilma pakkumisi küsimata, ning tellin samuti kujundusteenust ilma pakkumisteta ka 2020 aastal näiteks 1500 euro eest, siis oleks mõlemad arved osaliselt abikõlbmatud, kuna kuigi eraldivõetuna on mõlemad nad alla 5000 euro, aga summerituna ületavad seda, mistõttu Kontrolliv Asutus on õigustatud neid kontrollima?’ pärib Noor Menetleja löödult.

‘Absoluutselt,’ noogutab Juhataja. ‘Ning kuna me inimlikult ei suuda ette ennustada, kui palju on meil vaja midagi osta või tellida üheksa aasta pärast, siis seetõttu võtamegi pakkumisi endiselt alates ühest sendist või riskeerime tulevikus saada kaksümmend viis protsenti abikõlbmatust jumal teab mis summade pealt või süsteemse vea, mille tagajärjel võime põhimõtteliselt selle poe siin lihtsalt kinni panna.’

‘Aga ma nagu häguselt mäletan, et kas siin polnud mingi säte, et asutused võivad alla riigihanke piirmäära kehtestada ise oma hankepiirid?’ tõmbab Noor Menetleja kulmu kortsu.

‘Muidugi on,’ noogutab Juhataja, ‘ma ükskord proovisin selle argumendiga vaielda Kontroliva Asutusega kui nad olid mulle järjekordse abikõlbmatuse määranud, et ma nagu tegin kõik nii nagu Asutuse hankekord sätestab, aga nad ütlesid, et nemad järgivad seadust mitte Asutuse hankekorda ja mina võiksin samamoodi teha kui soovin abikõlbmatust vältida.’

Jurist, kes on senini istunud vestlusesse sekkumata, avab silmad.

‘Kuule, sa ütlesid enne et hakatakse midagi lihtsustama, aga kas öeldi ka et mis seadust?’

‘Jah, riigihankeseadust,’ vastab Noor Menetleja..

‘Loomulikult,’ sosistab Jurist vaikse alistunud häälega ning sulgeb uuesti silmad.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korr

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha.  ‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba. Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti. ‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima