Otse põhisisu juurde

Kuidas hinnatakse taotlusi

Hindamiskomisjoni liikmed istuvad ümber paberitega koormatud ümmarguse puitlaua. Toimub viimase Programmi viimase uuringutaotluste vooru taotlusdokumentide hindamine, vaja on hinnata kuusteist taotlust, aga eelarves raha on üksnes kuue taotluse toetamiseks.

Ametnikud on veetnud viimased õhtud ja ööd, lugedes läbi massiivseid mitmekümnelehelisi taotlusi, tellinud eksperthinnanguid, järjestanud taotlusi vastavalt hinnangute järjekorrale ning arvutanud rahalisi võimalusi erinevate rahastamise stsenaariumite korral. Nad teavad, et riskid on suured, et keegi vaidlustab. Eriti suured on riskid täna seetõttu, et hindamiskomisjoni esimeheks on seekord ennast määranud Suur Ülemus isiklikult ja Juhataja on natuke mures, et mis sellest tuleb. 

Tavapäraselt on hindamine hoolikalt planeeritud ja koreografeeritud üritus, kus üldjuhul on tulemus teada juba varem ning ideaalses maailmas ka protokoll ja otsus juba varem valmis kirjutatud, kuna nii ametnikud kui eksperdid on oma töö juba ära teinud ning parimad taotlused välja valitud ning komisjoni ülesandeks on enamasti vaid tulemused kinnitada.

Seekord aga Suur Ülemus on nõudnud, et ta tahab ise komisjoni juhtuda, ning tavapärane korraldus on aknast välja lennanud.

Juhataja avab koosoleku, tutvustab taotlusvooru tulemusi, selgitab komisjoni ülesandeid ning päevakava. Ta selgitab, et esitatud on kuusteist uuringutaotlust ning eelarve piiratuse tingimustes on komisjonil vaja langetada otsuseid. Ta selgitab, et hindamisprotsessi esimeses etapis on temale alluvad ametnikud lugenud läbi kõik taotlused tehnilisest aspektist ja palunud puudulikke taotlusi parandada. Seejärel on iga taotlust hinnanud eraldi kolm vastava valdkonna spetsialisti ning tulemuste alusel on projektid järjestatud. Komisjoni ülesandeks on otsustada, kas rahastada üksnes kuut projekti täielikult või rahastada neid osaliselt, võimaldades ka nimekirja lõpupoole jäävatel projektidel saada osalist rahastust.

Juhataja lõpetab oma sõnavõtu, mida Noor Menetleja seina ääres istudes on hoolikalt protokollinud ja annab sõna hindamiskomisjoni esimehele Suurele Ülemusele.

’Minu hinnangul on kõik esitatud taotlused äärmiselt halvad ning me ei peaks toetama nendest mitte ühtegi,’ ütleb Suur Ülemus.

Tuppa langeb tinane vaikus. Ametnikud põrnitsevad jahmunult. Juhataja on sõnatu.

’Khm, jah,’ ütleb ta lõpuks. ’Seda et... eksperdid on andnud oma hinnangu ning nende hinnangute alusel oleks meil siiski mõistlik toetada projekte vastavalt eelarvele.’

’Ma ei nõustu ekspertidega, ma olen ise lõpetanud sotsiaalteaduste õpingud, ma oskan uuringutaotlusi lugeda küll – mitte ühelgi neist polnud metoodika arusaadav ja empiirika – see oli täielik jama. Oleksid need olnud ülikoolis magistritöö kavandid eelkaitsmisel, ma poleks neist ühtegi läbi lasknud! Minu arvates on tegemist euroraha laristamisega, ühtegi nendest uuringutest pole tegelikult vaja – kui palju tellitakse meil riigis uuringuid ja mida nendega tehakse, ah?’

’Me pole päris selliseid analüüse teinud, see on teiste asutuste otsustada. Antud fond on meil üks Programmi alategevusi, mis on kinnitatud ministri käskkirjaga, samuti on eelarve kinnitatud käesoleva aasta alguses Programmi nõukoja poolt koos hindamiskriteeriumitega,’ selgitab Juhataja raputatult.

’Näed, analüüse pole teinud, aga muudkui raiskate,’ jaurab Suur Ülemus. ’Mina hindamiskomisjoni esimehena ütlen, et me praegu peaksime vastu võtma otsuse, et me ei toeta ühtegi taotlust.’

Juhataja vaatab abiotsivalt ülejäänud kahe hindamiskomisjoni liikmele otsa. Mõlemad hindamiskomisjoni liikmed alluvad vahetult Suurele Ülemusele ning nende nägudest peegeldub võimatu dilemma – nõustu Suure Ülemusega ning komisjoni liikmena oled vastutav võimalike vaidlustuste klattimise eest, või ei nõustu ning vastutad Suure Ülemuse ees kohe nüüd ja praegu ning sealtpoolt tulevad sanktsioonid võivad olla ettearvamatud.

Ükshaaval langetavad komisjoni liikmed pea ning pomisevad oma nõusolekust.

’Töö kiire ja korralik,’ on Suur Ülemus rõõmus, tõuseb ning tuiskab toast välja. Tema järel tõusevad teised komisjoni liikmed ning lahkuvad samamoodi.

Juhataja ja Noor Menetleja jäävad kahekesi ruumi. Noor Menetleja on näost valge.

’See on nüüd täitsa perses,’ ütleb ta. ’Ma peaks nüüd kokku panema komisjoni otsuse, aga mida ma sinna kirjutan, ah? Pean vastama taotlejatele et nad raha ei saa, aga mida ma sinna kirjutan? Mingit argumentatsiooni, mitte midagi ju pole, eksperdid on hinnanud, kõik on tehtud reeglite kohaselt...’

Juhataja on vajunud sügavalt mõttesse.

’Kuule, aita nüüd,’ ütleb Noor Menetleja meelt heites. ’ Ma ei saa ju kirjutada taotlejatele, et te ei saa raha, kuna Suur Ülemus ütles ’ei’?’

Juhataja silmis välgatab tuluke.

’Miks mitte?’ pomiseb ta.

Järgmisel päeval maandub kõigi kuueteistkümne taotleja postkasti standardvormis kirjutatud kiri:

Aitäh et kandideerisite meie uuringute taotlusvoorus! Käesolevaga saadame taotlusvooruga seotud täiendavaid andmeid.

Hindamiskomisjon kogunes kogunes eile ja komisjoni otsusega 1.1-44/789-3/997 kinnitati taotlusvooru tulemused.  Kokku esitati voorus 16 nõuetele vastavat taotlust. Toetati taotlusi, mis hindamiskomisjoni ja ekspertide hinnangul olid parimad, kui piisavalt häid taotlusi ei leidunud, jäeti toetus välja jagamata. Otsustavaks hääleks toetuse jagamisel oli komisjoni esimehe hääl. Kahjuks on meie toetuseks ette nähtud rahalised vahendid piiratud ja seetõttu ei olnud võimalik toetada kõiki taotlusi ning vastavalt otsusele 1.1-44/789-3/997  käesolevas voorus teie taotlust ei rahuldatud.

Kirjale on lisatud väljavõte eksperthinnangutest.

Kui keegi oleks kunagi avanud Asutuse dokumendihaldussüsteemis dokumendi nimega 1.1-44/789-3/997, oleks avanenud tavaline wordi-fail, mis oleks pakkunud pikka mõtlemisainet igale audiitorile. 

Failis sisaldus täpselt üks lause.

See lause oli: ‘Suur Ülemus ütles ‘ei’’. 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas korraldatakse webinare

  “Mul on probleem, saad sa aru?” ütleb Suur Ülemus tusaselt oma kabinetis edasi-tagasi sammudes. Juhataja, istudes Suure ülemuse laua vastas ebamugavas tugitoolis, noogutab. Muidugi saab ta suurepäraselt aru. Kui Suur Ülemus ütleb, et tal on probleem, siis tähendab, et see on peatselt Juhataja probleem. “Niisiis, meile on heidetud ette, et me peame tegema rohkem, et kaasata sihtgruppe ja kuulata nende arvamust. Kusagil keegi on jälle lajatanud teabenõudega, et kuidas me kaasame partnereid meie uue ülikoolide ja väikeettevõtjate koostööprogrammi väljatöötamisse ning ministeerium saatis selle mulle edasi. Ma küll mingi hetk selle programmi väljatöötamise juures helistasin Asserile, et küsida, mis ta arvab ja ta ütles, et Tartu Ülikoolil pole aega tegeleda iga lollusega, mida riik nende suunas loobib, nii et siis ma panin siis kirja, et sihtgrupp on kaasatud. Ministeerium vastas infopäringule standardvastusega, et kõik nõuded on täidetud ja sihtgruppide tagasiside on oluline ja muud

Kuidas raporteeritakse haltuurast

 Noor Menetleja tormab koputamata Juhataja kontoriuksest sisse. Juhataja, kes parajasti on kallamas etikettideta pudelist kohvitassi kuldset märjukest, teeb krampliku liigutuse justkui püüaks ta pudelit peita, kuid nähes, et tegemist on Noore Menetlejaga, kallab rahumeeli edasi.  "Mis kuradi uus lollus see nüüd jälle on?" pärib Noor Menetleja valjuhäälselt.  Juhataja keerab flegmaatiliselt pudelile korgi peale.  Keegi köhatab nurgas ja kui Noor Menetleja sinnapoole vaatab, näeb ta seal kulunud diivanisse vajunud Juristi morni kogu, kes parajasti õuna sööb.  "Sa pead olema spetsiifilisem, et millist neist uutest lollustest sa täpselt nüüd mõtled?" poriseb Jurist  "Kas sa mõtled viimaseid riigihankeseaduse muudatusi? Või seda meie uut töötajate 360-kraadise tagasiside-andmise IT arendust, mida mingi erakordse saavutusena vaidlustati juba enne, kui me selle isegi riigihankesüsteemi üles panna jõudsime? Või seda uut korraldust, mille kohaselt peame kõik  Asutusele

Kuidas uuendatakse veebilehte

Noor Menetleja astub Juhataja tuppa. “Kuule, mida sa tead meie Asutuse uuest veebilehest?” küsib ta pikemalt mõtlemata. Juhataja keerab oma tooli Noore Menetleja poole ning paneb käed pea taha ja püüab mõelda, mida vastata. “Eee, ei midagi,” valetab ta lõpuks. “Kuidas sa ei tea midagi uuest veebilehest, kui sina oled ka selle viimase kirja saajate seas, mille see uue veebilehe projektijuht saatis?” nõuab Noor Menetleja. Juhataja ohkab, meenutades kirja, mis oli tulnud mõni aeg tagasi ja kandnud pealkirja ’Kiire!’, ning mille ta oli läbi lugemata kiiresti kustutanud. “Jah, okei,” tunnistab ta, “tean küll, et seda töötatakse välja, aga ma ütlen ausalt, et ma pole erilist tähelepanu pööranud sellele.” “Kuidas sa ei pööra tähelepanu asjale, mis mõjutab meie eluolu siin Asutuses nii palju?” nõuab Noor Menetleja. “Projektijuht kirjutas mulle eraldi ja ütles, et meie osakond pole talle tagasisidet andnud ja küsis minult, et kas ma olen õige kontakt, et hakata uuel

Kuidas kärbitakse heeringat

Juhataja on parajasti süvenenud mingisse järjekordsesse aruandesse, kui keegi võõras noor tüdruk koputab ta toa uksele.  ‘Jah, tere?’ küsib Juhataja. Seda, et… eee… ma pidin siia täna praktikale tulema, et aga… eee… paistab et keegi ei tea sellest midagi ja öeldi, et ma räägiks vist teiega, te olete Juhataja, jah?’ Juhataja ohkab. Pole esimene kord, kus mõni praktikant talle niimoodi sülle kukub. Mõnikord on talle kukkunud niimoodi sülle isegi inimesed, keda kusagil Asutuses on tööle võetud, aga kellest ikkagi keegi midagi ei tea enne, kui nad kohal on, ja mõnikord isegi siis mitte. Niisiis palub ta praktikandil oodata ning läheb teeb teises toas telefonikõne Suurele Ülemusele. ‘Ah sa kurat,’ ütleb Suur Ülemus, ‘jah, kurat, ma täitsa unustasin ära. Mingi tuttav mul ülikoolist ütles jah et tal on üks Särasilmne Praktikant, jube tark ja potentsiaalikas avaliku halduse tudeng, keda ootaks tema hinnangul ees suur karjäär avalikus sektoris ja keda ta tahaks meile saata korr

Kuidas korraldatakse rahvusvahelisi koostööüritusi

 Juhataja istub Suure Ülemuse toas ebamugaval, kandiliste kulunud käetugedega nahkdiivanil. “… ning ma olen juba pikalt mõelnud, et ma tahaks rohkem teada, mida te oma välislähetuste käigus teete,” räägib Suur Ülemus parajasti. “Minu kätte jõuavad küll kuludokumendid ja pean ütlema, et need on väga mahukad. Hiina, Türgi, Gruusia, Kasahstan – kogu aeg delegatsioonid käivad kohapeal, näen saatkondade vastuvõttude arveid, Eesti majandust tutvustavate ürituste päevakava aga tead, ma just mõtlesin, et ma ise pole ühelgi sellisel üritusel käinud.” “Ahsoo,” ütleb Juhataja. “Ja nii ma mõtlesin siis siin, et ma tegelikult tahaksin olla rohkem sellistesse tegevustesse kaasatud ning vahest ka osaleda mõnel üritusel ise,” ütleb Suur Ülemus. Juhataja vajub natuke näost ära. “Teil vist järgmine lähetus peaks olema Indias?” küsib Suur Ülemus. “Ma nagu mäletan, et kinnitasin dokumendid.” Juhataja noogutab. “Jah,” kinnitab ta, “Delhis, kahe kuu pärast, üks selline väiksem üritus, pisike Eesti delegatsi

Kuidas kasvatatakse surnud hobuseid

Juhataja vaatab unistavalt aknast välja. Akna taga on oranž vastasmaja sein ja raagus puud, selle all pargivad Asutuse autod. Ühel oksal istub vares, kõhvitseb sulgi ning kergendab ennast mõnuga otse Juhataja auto esiklaasi peale. Valge vedel ollus lärtsatab vastu klaasi ja pritsib igale poole laiali. Juhataja ohkab. Noor Menetleja astub Juhataja uksest mööda. ’Kas sa lõunale lähed?’ hõikab ta üle ukse. Kümme minutit hiljem istuvad Noor Menetleja ja Juhataja lähedalolevas söögikohas ja tellivad päevapraed. ’Tead, tegelikult mul oli tööjutt ka,’ teatab Noor Menetleja. Juhataja noogutab, viipab ettekandja ja palub tuua omale klaasi õlut. ’Ühesõnaga,’ ütleb Noor Menetleja. ’Ma olen olnud siin Asutuses juba peaaegu aasta ja pean ütlema, et ma olen sügavalt pettunud. Ma ei saa mitte midagi tehtud, minu aeg kaob ära, igaüks mikromanageerib mind – kooskõlastused, aruanded, planeerimisse sisendid. Ma tulin siia, et muuta asju, teie Asutusel oli nii hea maine – kuid s

Kuidas strateegiatele antakse tagasisidet

 Noor Menetleja tormab Juhataja toauksest sisse. “Kuule,” alustab ta. “Mul on see asi, et…” “Tssss,” ütleb Juhataja, pilk üksisilmi ekraanil. “Ma keskendun.” Noor Menetleja astub Juhataja lauale lähemale ja vaatab ekraanile. Juhataja ekraanil on suur dokument, üle mille laiub pealkiri “Strateegia „Eesti 2035“ üldpilt“. “Misasi see on?” küsib Noor Menetleja. “See on uus suur riiklik strateegia, et kus me tahame olla viieteistkümne aasta pärast,” vastab Juhataja. “See just saadeti meie Asutusele kommenteerimiseks, Suur Ülemus saatis selle edasi Juristile ja tema loomulikult saatis selle edasi mulle, et kas mul on kommentaare.” “Oi, ma ei teadnudki, et meil selliseid suuri strateegiaid tehakse,” ütleb Noor Menetleja heakskiitvalt. “Väga tore ju et väljakutsetele riiklikult nii strateegiliselt lähenetakse. Kas me midagi omalt poolt ka kommenteerime?” “Ma arvan küll,” ütleb Juhataja, “mind siin mõned asjad täitsa häirivad.” “Nagu näiteks?” küsib Noor Menetleja. “No nagu näiteks siin esilehe

Kuidas otsitakse vilepuhujaid

“Nägin su ilukirjanduslikku šedöövrit just raamatupoes müügil,” ütleb Jurist, astudes Juhataja kontoriuksest sisse ja istudes oma tugitooli maha. “Üks Steven Seagali patsiga poiss istus riiuli kõrval toolis, sinu raamat käes ja irvitas seda lugedes, nii et ma arvan, et enam pole sul vaja kaua oodata.” “Mhm,” mühatab Juhataja, pilk aknast välja suunatud, tema ees värskelt välja tulnud ’Maailm Kontoris’ raamat. “On juba mingit tagasisidet ka tulnud sellele?” küsib Jurist. “On keegi lahti hammustanud, milline riigiasutus see meie Asutus siin on?” “Näkää,” raputab Juhataja pead. “Üks tuttav Naaberasutusest küll küsis, kas mina tean, kes selle kirjutas, et tal on kahtlane tunne, et see on keegi nende oma asutusest, aga ma ütlesin, et minu teada kirjutas selle keegi Maal Ettevõtlikkuse Arendamise Sihtasutusest ja ta siis oli natuke pettunud ning lõpetas kõne.” Jurist noogutab. “Ma nägin, et riigiametnike ühises vestluses käis tõsine spekulatsioon selle üle ning ma vihjas

Kuidas kirjutatakse pressiteateid

Noor Menetleja taob koridoris meeleheitlikult kohvimasinat. See luriseb ja puriseb ning sülitab välja mingit kahtlast kollakaspruuni ollust, millel on tökati konsistents ja naftaliini lõhn. Õnnetult seda käes kandes kõmbib ta lootusetult tagasi oma toa poole, kui kuuleb Juhataja toast kostvat naeru. Ta seisatab ja piilub üle ukse sisse. Juhataja istub arvuti ees ja naerab, kahe käega kõhtu kinni hoides. Toa nurgas istub Jurist, silmad suletud ja ta küll just ei naera, kuid tema mornis ilmes on vähemalt kümme protsenti vähem tusasust, kui sealt keskmisel esmaspäeval leida võib. „Soh, mis siis nüüd juhtunud on?“ küsib Noor Menetleja. Juhataja, endiselt naerdes, osutab kuvarile. Kuvaril on Postimehe esiuudis, mis lakooniliselt teatab, et Riigikontrolli audit on leidnud, et kuigi uue riigihangete seaduse ja uue riigihangete registri eesmärk oli muuta hankimist lihtsamaks, on kõik läinud hoopis keerulisemaks. Noor Menetleja tunneb, kuidas temalgi venivad suunurgad natuke ül

Kuidas tehakse riigireformi

Juhataja astub Noore Menetleja kabinetti ja istub ilma pikemalt mõtlemata maha.  ‘Me peame rääkima riigireformist,’ ütleb ta ilma sissejuhatuseta ja Noor Menetleja aimab halba. Riigireform on sõna, mis on Asutuse koridoris läbi käinud korduvalt ilma, et keegi sellest midagi täpselt teaks. Poolikud ajakirjanduse kaudu lekkinud infokillud on aluse pannud põnevatele fantaasiarikastele spekulatsioonidele ning erinevad teooriad on maja peal ringi rännanud juba nädalaid – kord kolitakse kogu Asutus Põlvasse ning kord, et osa asutus lüüakse kaheks, millest üks osa kolitakse Narva-Jõesuusse ning teine osa Superministeeriumisse. Juhataja ise on oma lemmikuna maininud teooriat, et keskkontor kolib Võrru, aga ülejäänud asutus jagatakse väikeste tükkidena üle kogu Eesti. ‘Niisiis,’ ütleb Juhataja, ‘saime Ministeeriumist kätte korraldused, et me peame hakkama riigireformi käigus kolima ning ka numbrid, kui palju inimesi peab Tallinnast olema välja kolitud. Ühesõnaga, peame välja viima