Noor Menetleja
astub Juhataja kabinetti, kus parajasti istuvad Juhataja ja Jurist ja arutavad
mingeid riigihankeküsimusi.
’Kas võib korra
segada?’ küsib ta.
’Loomulikult,’
noogutab Juhataja.
’Mul on selline
mure, et, noh, see avaliku teenistuse praktikapakkumiste projekt, eks. Mul on
seal praegu selline kriis, et ma olen töögrupi kokku pannud, selline hea tubli
töögrupp, eks, igasugused ministeeriumite asjapulgad. Ma mõtlesin, et kuna see
puudutab peamiselt ministeeriume, siis ma esimeses ringis tööandjaid ja
sihtasutusi ei kaasa, muidu lähevad koosolekud väga jauramiseks ära.
Tundus, et
läheb juba päris hästi, aga nüüd üks ministeerium püüab sinna sisse surada
mingit teemat seoses riigi ametkonna järelkasvuga, et portaalis oleks mingi
seiresüsteem parimatele praktikantidele, võimalus neile hindeid anda ja ma ei
tea mis veel mingit jama. Ma küll ütlesin, et see jääb meile antud ülesande
skoobist välja, kuid nad ütlesid, et kui vaja, esitavad nad ministri allkirjaga
põhjendatud ettepanku, miks see peaks minu projektis olema.
Lisaks sain just kirja tööandjate esindusorganisatsioonidelt,
kes hakkasid jaurama mingisugusel teemal, kuidas peaksime kaasama rohkem tööandjate
kutseühendusi ning kuulama ka nende arvamust, kuid ma ei saa aru kuidas me seda
peaksime tegema, kui meil juba ongi liiga palju arvamusi nii et arutelud
kipuvad toppama jääma. Kuigi sa nimetasid seda projekti surnud hobuseks, usun
ma siiski, et ma suudan selle ära vedada, kuid mul oleks natuke abi vaja.’
Juhataja ja
Jurist vaatavad üksteisele pikalt otsa.
’Räägid sina või
mina?’ küsib Jurist.
’Lase käia,’
noogutab Juhataja.
’Niisiis,’
alustab Jurist. ’Kuna sa oled töötanud juba mõnda aega avalikus sektoris, sa
tead, et on teatud Tõed, mis siin valitsevad. Esimene nendest on Tõde Surnud
Hobusest. Teine on Tõde Avaliku Halduse Põhiprintsiipidest. On veel ka Tõde
Kommunikatsioonist ja veel muid Tõdesid, kuid nendest räägime tulevikus.
Selleks, et sa saaksid aru, mis praegu toimub, peame sulle rääkima Tõe Avaliku
Halduse Põhiprintsiipidest.
Ma olen kindel, et
koolis on sulle õpetatud üht-teist, kuidas avalik haldus töötab. Paraku on see
suures osas härjapask. Reegleid on vähem kui sulle õpetatud, kuid nad on seda
olulisemad. Tegelikult on avalikus halduses põhiprintsiipe täpselt kolm,
ülejäänud on laiendused, vabandused või terminoloogilised küsimused.
Esiteks: asjade
kiiresti tegemine võtab väga kaua aega. Teiseks: asjade odavalt tegemine on
väga kulukas. Kolmandaks ja viimaseks: kõige demokraatlikum on teha asju
salaja.’
’Ma ei saa aru,’
ütleb Noor Menetleja.
’Väga lihtne,’
vastab Jurist. ’Toome näiteks sinu surnud hobuse, kes sinu arvates veel kenasti
karjamaal kepsu lööb, kuid minu ja Juhataja nägemuses koriseb viimaseid
hingetõmbeid teha. Sa tahtsid teha asja kiiresti ja efektiivselt ja panid
töögruppi tublid inimesed. Seetõttu aga leidis keegi, et sellest projektist
võib asja saada, ning otsustas sinu projektiga liita oma majas tiirleva surnud
hobuse, et saaks selle oma laualt maha. Tagajärjeks on viivitused ja venitused,
täiendavad kooskõlastamised, skoobi laiendamine, täiendavate inimeste töögruppi
liitmine. On ainult aja küsimus, kui keegi sokutab artikli lehte ja toob su
projekti välja kui avaliku sektori ebaefektiivsuse näite, keegi hakkab kusagil muretsema
mainekahju pärast ning tõmbab projektile pidurit. Sellest printsiibist lähtuvalt
on mõistlik kiirustamise ja efektiivsuse tagaajamise asemel rahulikult venitada ja jaurata, korraldada
koosolekuid ning asjaga mitte kiirustada, et kõik osapooled oleksid piisavalt
kurnatud ning kõik näeksid, et selle surnud hobusega pole mõtet teist
samasugust liita. Eesmärgiks on tappa osapoolte motivatsioon ja huvi asja
vastu, kuni kõigil on juba pisiavalt siiber ning tahetakse lihtsalt see jama
omal kaelast ära saada ning eelistatult võimalusel, et keegi tulevikus nende
nime sellise perssekukkunud projektiga ei seostaks.
Teiseks – isegi
kui sa saaksid töögrupi arutelud kiiresti tehtud, saaksid sa selle alusel
tehtud otsuse ellu viidud kiiresti ainult siis, kui rikkuda seadust. Kui
töögrupp on sulle tehnilise lahenduse lähteülesande välja töötanud – vabandust,
kui sina oled töötanud välja tehnilise lahenduse lähteülesande ja töögrupp on
seda kõigepealt ignoreerinud ja seejärel maha teinud – pead sa tegema
riigihanke. Riigihankeseadusesse on viivitused ja venitused juba sisse
kirjutatud ning lisaks on sinu lahendust rahastatud Euroopa tõukefondidest. Sa
ilmselt tahad head ja odavat lahendust, mistõttu sa soovid välistada igasugused
õnneotsijad ja ehku-peale-minevad vennad, kes esitavad alapakkumisi ning suured
ettevõtted, kes täidavad kriteeriume, kuid kelle pakkumine on jaburalt kõrge ja
kes esitavad pakkumisi lootes, et keegi teine ei kvalifitseeru.
Paraku saad sa
seda teha üksnes seades kriteeriume, mis Kontrolliva Asutuse hinnangul võivad
olla ebamõistlikud ning oledki rikkunud seadust ja sulle virutatakse
ühendmääruse paragrahv 22-ga 25%
abikõlbmatust. Abikõlbmatu kulu peame katma riigieelarvest, kuid meie Asutusele
ei ole antud fonde selle jaoks, et katta meie töötajate ebakompetentsust, nii, nagu irooniliselt meil pole ka eelarvet selleks, et ebakompetentseid inimesi koolitada. Järelikult peab Juhataja hakkama susserdama ja tegevusi ristfinantseerima
erinevatest kuluallikatest, mis on ebaseaduslik ja Juhataja riskib, et ühel
päeval koputavad tema uksele kompetentsed organid. Niisiis võime lisada sellele printsiibile täienduse, et struktuurifondidest rahastatud projektide puhul on
odavalt tegemine mitte ainult väga kallis, vaid ka abikõlbmatu ning Juhataja läheb varem või hiljem vangi.’
Juhataja noogutab ja tema näos ei liigu ükski lihas. Jurist jätkab:
’Mis puudutab
demokraatiat, siis iseenesest on demokraatia rahva poolt ja rahva huvides
valitsemine. Probleem aga on, et me töötame valdkonnas, mille vastu rahval puudub
igasugune huvi, või nende huvid on huvigrupiti äärmiselt laia ulatusega. Näiteks rahvast jätab täiesti
külmaks sinu praktikaportaal, nende pärast võiks selle raha eest hoopis tõsta
pensione või vähendada makse või pakkuda küttepuid – isegi kui see tegelikult on eraldatud Programmi raames sihtotstarbeliselt. Nemad vaatavad,
et sinu portaal toodab täiendavalt riigi kulul elavaid muiduleivasööjaid. Siit
tuleneb, et see on piisavalt plahvatusohtlik teema, kuna kui Delfi selle oma
esilehele paneb ilusate pealkirjadega, kasutades sõnu, nagu ’riigi raha
raiskamine muiduleivasööjate järeltuleva põlve kasvatamiseks’, tooks see
kõvasti klikke ning keegi kusagil hakkaks esitama lolle küsimusi. Järelikult
peame hoidma selle salaja.
Täiendavalt me
tahame hoida projekte salajas, kuna kui kõik oleks avalik, ei saaks me mitte midagi
tehtud. Alati on kusagil huvigrupid, kes kõvasti karjuvad ja on ainult aja
küsimus, kui poliitikud, otsides hääli, kusagilt sulle peale lendavad ning sa
oled koos kogu kupatusega kusagil põrgulikus limbos, kus keegi kurat enam aru
ei saa mida teha või kellele lahkumisavaldus esitada. Jäta meelde, et üks kõige lihtsamaid viise, kuidas poliitik võib saada hääli, on vaenates riigisektorit ja ametnikke.’
’Põhimõtteliselt
tahate te mulle praegu öelda, et seda projekti ei saa kunagi tehtud?’ küsib
Noor Menetleja.
Jurist kehitab
õlgu.
’Ikka võib saada.
Palju sõltub, kuidas me nüüd reageerime. Meil on hulga erinevaid lahendusi.
Antud juhul on meil olukord, kus meil on juba surnud hobune millele püütakse
külge rakendada teist surnud hobust. Siin rakenduvad avaliku sektori
tegevusprintsiibid.
Kõige olulisem tegevusprintsiip
sellisel juhul on kõigepealt mitte midagi teha – äkki probleem laheneb
iseenesest. Äkki tekib valitsuskriis ja valitsus langeb ja määratakse uus
minister, peale mida maetakse alati hulk surnud hobuseid massihauda. Või siis ametnik,
kelle laual surnud hobune parajasti on, annab lahkumisavalduse ja läheb närvide
rahustamiseks tööle rekkajuhiks või maastikukujundajaks. Kunagi ei tea.
Kui aga mitte
midagi tegemine tulemust ei anna ning meie vastas olev asutus jätkab oma surnud
hobuse meile sokutamist, siis rakendame laimamisprintsiipi, ehk me laimame
algatuse maha. Selleks kasutame koosolekute kohvipause ja teisi informaalseid
kanaleid, kus levitame infot, et nii lolli idee peale, nagu on nende kahe
projekti ühildamine, ikka annab tulla. Me laimame nii projekti kui inimest kui
asutust- et see, kes seda projekti veab, on totaalne värd, kelle ajumaht jääb
alla sääse ajule ning kelle käitumismaneer on hullem kui purjus paavianil ning
levitame kuulujutte, et asutus, kus ta töötab, pannakse riigireformi käigus
kinni või viiakse Abja-Paluojale.
Kui see ei tööta, esitame kirjaliku protesti
või lekitame info mõnele ministrile koos negatiivse riskihinnanguga võimaliku meediakahju osas. Võime
lõpetada ka koostöö ja suhtluse nimetatud asutusega või siis vaenata teda
avalikult ajakirjanduses.
Kui asi läheb
avalikuks vaenamiseks, on oluline kasutada õiget terminoloogiat. Oma lahenduse
puhul kasutame sõnu nagu odav, kiire, lihtne, populaarne. Me väldime sõnu nagu
kallis, aeganõudev, keeruline, vaieldav ja julge, või siis kasutame neid
iseloomustamaks oma vastase projekti. Me toome välja põhjused, miks kahte projekti
ühendada ei saa ja ütleme, et siin on tehnilised, poliitilised või juriidilised
karid. Mis need täpselt on, ei tea keegi ja meie ka mitte. Kedagi ei huvita
sisu, aga oluline on, et sisutut juttu ajades kasutaksime õigeid sõnu.’
Noor Menetleja
ohkab sügavalt. Jurist jätkab.
’Ning siis, kui
vaatamata kõikidele meie protestidele ja muudele katsetele siiski rakendatakse
sinu surnud hobuse külge teise asutuse surnud hobune ning need mõlemad
paarisrakendina eepiliselt läbi kukuvad ja info sellest lekib vääramatult
ajakirjandusse, on aeg ennast välja vabandada. Ka selleks on olemas teatud
põhiprintsiibid.
Esmalt me
selgitame, et on olemas salajased põhjused, mida ei ole võimalik kommenteerida
– võib viidata mingile ärisaladusele, sisemisele regulatsioonile või mida
iganes.
Teiseks ütleme,
et asi läks halvaks, kuna me ei saanud vajalikku abi ja vahendeid ja sokutame
vastutuse selle eest näiteks rahandusministeeriumile, kes ei eraldanud Programmile
piisavalt vahendeid või nõukogule, mis ei kinnitanud aastaeelarvet soovitud
mahus, või Kontrollivale Asutusele, kes ei nõustanud meid piisavalt. Või siis ütleme,
et see oli hea eksperiment, mis küll ei õnnestunud, aga andis juurde väga
vajalikku infot ja muid õppetunde.
Kui nendest ei
piisa, siis laseme käiku vabanduse, et asi toimus siis, kui mõned olulised
asjaolud ei olnud teada – näiteks on muutunud mõni seadus, isegi kui sellel
seadusel puudub igasugune seos sinu tegevusega, või Kontrolliv Asutus kehtestas
uue regulatsiooni, mis kasvatas märgatavalt meie bürokraatiakoormust, mida me
polnud tegevuskavasse planeerinud.
Äärmisel juhul
võime öelda ka, et asja eest vastutab keegi teine nimetu, aga madala tasemega isik, kelle vastutus
lahendatakse distsiplinaarmenetluses. Võime ka öelda, et vastutav ametnik
riigireformi käigus on juba koondatud. Loomulikult ei rakenda me mingit
distsiplinaarmenetlust ning ükski tervemõistuslik asutus ei koonda
riigireformide käigus kedagi peale koristajate ja tühjade ametikohtade, vaid lükkame kogu kupatuse
vaiba alla kuni pasatorm vaibub ning saame oma asjadega aeglaselt, kulukalt
ning salaja edasi toimetada.’
Jurist lõpetab.
Noor Menetleja vaatab abiotsivalt Juhataja poole, kuid too üksnes kehitab õlgu.
’Põhimõtteliselt
olen ma Juristiga nõus,’ tähendab ta rahulikult.
Noor Menetleja
tõuseb.
Kommentaarid
Postita kommentaar